لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۹

همکاران افغان نیروهای امریکایی: زنده‌گی ما در افغانستان با خطر رو برو است


تصویر از جریان تخلیه افغان ها از میدان هوایی کابل
تصویر از جریان تخلیه افغان ها از میدان هوایی کابل

با وجود گذشت یک سال هنوز هم شماری از افغانهای که با خارجی‌ها مخصوصا امریکایی‌ها کار کرده اند، در افغانستان باقی مانده و به گفتۀ خودشان با تهدید‌هایی روبرو اند.

فردی که نمی‌خواهد نام‌‌اش در گزارش گرفته شود، در صحبت با رادیو آزادی گفت، آن افغانهای که می‌خواهند افغانستان را ترک کنند و ویزه بشری و یا ویزۀ ویژۀ مهاجرت امریکا را خواهان هستند با این شرایط دشوار روبرو هستند.

به گفته وی، در کنار مشکلات امنیتی، مشکلات اقتصادی زندگی آنان را با چالش‌هایی روبرو کرده است.

«متقاضیان اس ای وی نه تنها با تهدید‌های امنیتی روبرو هستند، بل با وضعیت دشوار اقتصادی‌هم روبرو هستند. بسیار زیاد در ترس هستند و برای بقای زندگی اکنون شماری زیاد از آنان سامان خانه را بفروش می‌رساند. امید ما این است که امریکا هر چه زودتر افراد خود را بیرون کنند که برای شان این جا خطر وجود دارد.»

وی همچنان خواهان شتاب این روند است.

امریکا و متحدین آن در ماه های اگست و اوایل سپتامبر سال گذشته دهها هزار افغان را به ایالات متحده و برخی از کشور های دیگر منتقل کردند
امریکا و متحدین آن در ماه های اگست و اوایل سپتامبر سال گذشته دهها هزار افغان را به ایالات متحده و برخی از کشور های دیگر منتقل کردند

این در حالی است که به تازه‌گی وزارت دفاع امریکا گفته با حاکمیت طالبان بر افغانستان روند تخلیه افغانان از این کشور پیچیده شده است.

شماری از مقام‌های این وزارت که نام‌های شان ذکر نشده ناوقت پنج‌شنبه در یک نشست خبری در وزارت دفاع امریکا در مورد روند تخلیه از افغانستان معلومات کوتاهی دادند.

این مقام ها گفته که پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان روند تخلیه افغانان پیچیده‌تر شده است.

مقامات امریکایی: پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان روند تخلیه افغانان پیچیده‌تر شده است.

به گفته این مقام‌ها، اکنون باید راه‌ها و گزینه‌های بدیل کار شود.

با این که این مقام‌ها اشارهٔ به کشته شدن ده تن از اعضای یک خانواده در حملهٔ هواپیمای بی پیلوت امریکا در تاریخ ۲۹ ماه آگست سال گذشته می‌کند و دربارۀ خروج اعضای باقی‌مانده آن خانواده‌ گپ می‌زدند٬ اما یک تن از اعضای این خانواده در صحبت به رادیو آزادی گفته که شماری زیاد از اعضای خانواده وی از کابل خارج شده و تنها دو یا سه نفر باقی مانده که آنان هم شاید در آینده نزدیک از افغانستان خارج شوند.

یک سال پیش که طالبان بیشتر بخش‌های افغانستان را گرفتند و آن‌ عده افغانهای که با خارجی‌ها به ویژه با امریکایی‌ها کار کرده بودند، هنوزهم برای خارج شدن از افغانستان تلاش می کنند.

با آن‌که در ماه آکست سال گذشته و پس از آن ایالات متحده امریکا بیشتر از صد هزار افغانان را از افغانستان به بیرون انتقال داده، اما با آن هم هزاران تن دیگر منتظر بیرون شدن از این کشور هستند. انتقادهای این اند که این روند بسیار آهسته به پیش می‌رود.

XS
SM
MD
LG