لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۶

رینا امیری از عربستان سعودی خواست در دفاع از حقوق زنان افغان اقدام کند


تعدادی از زنان معترض در کابل
تعدادی از زنان معترض در کابل

رینا امیری نماینده امریکا برای حقوق زنان و دختران و حقوق بشر افغانستان از کشورها و نهادهای اسلامی می‌خواهد که برای دفاع از حقوق زنان افغان در برابر طالبان بلندترین صدا باشند.

رینا امیری فرستادۀ ویژۀ امریکا برای حقوق زنان و دختران افغان و حقوق بشر در افغانستان، روز جمعه در گفتگویی با روزنامه "سعودی گزیت"، یک سال پس از حاکمیت دوباره طالبان وضعیت حقوق بشر در افغانستان را "غم‌انگیز " خوانده و از کشورها و سازمان‌های اسلامی خواسته که از حقوق زنان و دختران افغان در برابر طالبان حمایت کنند.

خانم امیری در این مصاحبه خود گفته "اسلام دینی است که با حقوق بشر و حقوق زنان همسو است."

او از عربستان سعودی به عنوان کشوری که نگاه همه کشورهای اسلامی به آن است خواسته که در مقابل طالبان در دفاع از حقوق زنان و دختران افغان پیش‌قدم گردد.

رینا امیری
رینا امیری

بانو امیری همچنان گفته حکومت طالبان از ۲۳ماه مارچ تا کنون حداقل ۱۶ فرمان برای محدود کردن حقوق زنان و دختران صادر کرده است.

شماری از زنان و دخترانی هم که پس از حاکمیت دوباره طالبان از حق تعلیم و کار محروم شدند می‌گویند حکومت طالبان دین اسلام را بهانه‌ای برای حذف زنان قرار داده.

ثریا باشندۀ کابل پیش از آمدن طالبان دانش‌آموز صنف هفتم بود. او با آمدن طالبان و بسته شدن دروازۀ مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم از آموزش محروم شد.

او می‌گوید زنان و دختران به هر بهانه‌یی از سوی طالبان منزوی می‌شوند_ادعایی که طالبان پیش از این آن را رد کرده اند.

حکومت طالبان از ۲۳ماه مارچ تا کنون حداقل ۱۶ فرمان برای محدود کردن حقوق زنان و دختران صادر کرده است.

ثریا به رادیو آزادی گفت:" اسلام را بهانه گرفتند در اسلام هیچ وقت نیامده که آموختن علم فقط برای مردان فرض است، نخیر برای زن و مرد فرض است".

نیلوفر از بانوانی است که پس از آمدن طالبان وظیفه اش را از دست داده است. او به رادیو آزادی گفت نهادی که او آن‌جا کار می‌کرد به علت محدودیت‌ها از او خواست که دیگر به کار نیاید.

" به نظر من اسلام حقوق زن و مرد را مساوی گفته، هر دو طرف هم می‌توانند درس خود را بخوانند هم تحصیل کنند و هم کار کنند، باید همه مساویانه باشد، من فکر می‌کنم امارت همه این‌ها را بهانه می‌کند".

طالبان پس از تسلط بر افغانستان دروازه های مکاتب ثانوی و لیسه دختران را بستند و صد ها هزار دختر از رفتن به مکتب محروم شدند
طالبان پس از تسلط بر افغانستان دروازه های مکاتب ثانوی و لیسه دختران را بستند و صد ها هزار دختر از رفتن به مکتب محروم شدند

در همین حال بخش زنان سازمان ملل متحد روزجمعه در حساب تویتری خود نوشته که "زنان و دختران در افغانستان نامریی می‌شوند." در ادامه امده است "بدون مشارکت برابر زنان، صلح و ثبات پایدار در افغانستان وجود نخواهد داشت."

خواستیم در این موارد دیدگاه و پاسخ حکومت طالبان را داشته باشیم اما تا زمان نشر این گزارش ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان و بلال کریمی معاون وی به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ ندادند.

این در حالی است که طالبان با حاکمیت شان از یک سال به این سو شماری زیاد از دختران افغان بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب و آموزش محروم کرده اند.

افزون بر این، پوشانیدن صورت دختران و زنان به اجبار، محدودیت بر آموزش و کار، ممنوعیت سفر بدون محرم شرعی و همچنان جلوگیری از اعتراض‌های صلح آمیز، مواردی اند که اداره فعلی طالبان را در داخل و خارج با واکنش‌های گسترده و پرسش‌ها مواجه ساخته است.

اما طالبان‌هم بار‌ها گفته اند که حقوق بانوان را در چارچوب اسلام تأمین کرده اند.

XS
SM
MD
LG