لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۳

ملا یعقوب: پاکستان اجازه ندهد از حریم فضایی‌اش خلاف افغانستان استفاده شود


ملا یعقوب سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان
ملا یعقوب سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان

ملایعقوب سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان در نشست خبری گزارش دهی سالانه این وزارت در کابل گفت بر اساس معلومات وی طیاره های امریکایی از طریق فضای پاکستان، داخل خاک افغانستان می‌شوند.

او در این نشست خبری به رسانه‌ها گفت که پاکستان باید اجازه ندهد از حریم فضایی‌اش خلاف افغانستان استفاده شود: "بخاطری سیستم رادار ما نیست که مکمل سیستم رادار ما را آمریکایان در وقت رفتن خود خراب کردند یا از بین بردند باز هم معلوماتی که ما داریم، آنان از راه پاکستان داخل افغانستان می‌شوند و از حریم فضایی پاکستان استفاده می‌کنند که ما از پاکستان می‌خواهیم که از فضای خود در مقابل و خلاف ما استفاده نکند."

ملا یعقوب این گفته‌ها را در حالی مطرح کرده که ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده در ۳۱ ماه جولای در منطقه شیرپور کابل توسط یک طیاره بی‌سرنشین امریکا هدف قرار گرفت و کشته شد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان هم ۳ سنبله در جریان یک نشست خبری در کابل گفته بود که طیاره های بی‌سرنشین امریکایی همین اکنون هم در فضای افغانستان گشت‌زنی می‌کنند و این باید بند شود.

آقای مجاهد این کار امریکا را "تجاوز" بر افغانستان خوانده بود.

ملا یعقوب همچنان در این نشست خبری گفته که حکومت طالبان یکصد و پنجاه هزار اردوی مسلح دارد و آنان با ۸ لوای سرحدی از خاک افغانستان دفاع می‌کنند.

به گفته ملا یعقوب حکومت طالبان در هر لوای سرحدی ۳هزار نظامی دارد.

سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان یک بار دیگر هلیکوپتر ها و طیاره های که با تغییر نظام به کشورهای همسایه انتقال یافته را حق افغانان دانسته و تاکید کرده که از این طیاره ها نخواهند گذشت.

پیش از این جان کربی سخنگوی پیشین پنتاگون در پنجم ماه سنبله در نشست خبریی گفته بود که امریکا این هلیکوپتر ها و طیاره های نظامی را برای استفاده به طالبان نخواهد داد.

با این همه مسئولان وزارت دفاع حکومت طالبان در حالی غیر مستقیم پاکستان، همسایه شرقی افغانستان را متهم به همدستی امریکا در حملات هوایی این کشور در افغانستان و گشت زنی طیاره های بی سرنشین در کشور می‌کنند که همواره پاکستان از حامیان طالبان شناخته می‌شود تاجایی که در روزهای نخست حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان و رفت و آمد مقام‌های پاکستانی در افغانستان و دیدار‌های‌شان با مقام‌های حکومت طالبان در داخل و بیرون از افغانستان واکنش‌های گسترده‌ای همراه داشت.

اما طالبان گفته اند به هیچ کشور وابسته نیستند.

XS
SM
MD
LG