لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۶

ریاست افغان فیلم حکومت طالبان: نشر ۳۵ فیلم تولید شده در کابل آغاز می‌شود


آرشیف
آرشیف

ریاست افغان فیلم حکومت طالبان می‌گوید که تا چند روز دیگر روند به نمایش گذاشتن ۳۵ فیلم مستند و داستانی تولید شده توسط این ریاست و رادیو تلویزیون ملی تحت مدیریت طالبان در کابل آغاز می‌شود.

جاوید افغان، رئیس افغان فیلم حکومت طالبان روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، این فیلم‌ها شامل ۱۰ فیلم مستند و ۲۵ فیلم داستانی می‌شود که تا پایان همین هفته از طریق سینما آریانا و یک پرودکشن خصوصی به نمایش گذاشته می‌شوند.

آقای افغان گفت که این فیلم‌ها توسط فیلم سازان جوان تولید شده و بیشتر جنبۀ معلوماتی و آموزشی دارند: "در این فیلم‌ها یک فیلم مستند است بنام (تخار) که در این فیلم مناطق زیبای تخار معرفی شده است به همین گونه فیلم‌های کوتاه داستانی هم داریم که کار بالای آن جریان دارد و به روز پنجشنبه انشاالله به نمایش گذاشته می‌شود."

آقای افغان گفت که تولید این فیلم‌ها مدت شش ماه را در برگرفته و بدون ارائۀ ارقام افزود که پول اندکی در تولید این فیلم‌ها هزینه شده است.

رئیس افغان فیلم حکومت طالبان می‌گوید، این فیلم‌ها در ولایت‌های مختلف از جمله هرات، تخار و ولایات مشرقی تولید شده و دختران و زنان نیز در آنها نقش بازی کرده اند.

هرچند رئیس افغان فیلم حکومت طالبان می‌گوید، این فیلم‌ها جنبۀ آموزشی و معلوماتی دارند، اما مسئولان پیشین ریاست افغان فیلم در حکومت جمهوریت برداشت دیگری از تولید این فیلم‌ها دارند.

صحرا کریمی رئیس پیشین افغان فیلم
صحرا کریمی رئیس پیشین افغان فیلم

صحرا کریمی، فیلم ساز و رئیس پیشن ریاست افغان فیلم در مورد ساخت فیلم‌های مستند و داستانی از سوی طالبان به رادیو آزادی گفت: "طالبان یک رژیم ایدیولوژیک هستند و از هر طریق تلاش می‌کند که ایدیولوژی خود را ترویج کند و من ترس دارم که فیلم و فیلمسازی یک سلاح دیگری برای سفید نمایی طالبان تبدیل شود و من مطمئن هستم که از این شیوه به عنوان یک ابزار تبلیغاتی استفاده می‌شود."

پیش از این نیز شماری از مسئولان پیشین رادیو تلویزیون و فعالان رسانه‌ای در صحبت با رادیو آزادی از چگونگی تهیۀ برنامه‌ها و فیلم‌ها از سوی تلویزیون ملی انتقاد کرده بودند.

اسماعیل میاخیل، رئیس پیشین این تلویزیون در نظام جمهوریت ادعا کرده بود که طالبان حتی تمرینات حملات انتحاری را از طریق تلویزیون ملی نشر و پخش می‌کنند که این کار در تضاد با اصول و اخلاق خبرنگاری قرار دارد.

ادعایی که از سوی احمد‌الله وثیق رئیس رادیو تلویزیون ملی رد شده بود.

رادیو تلویزیون ملی طالبان پیش از این سریالی را به نام (راه پاک) با محتوای زندگی خانوادگی و جرم در جامعه تولید کرده بود که در ماه رمضان از طریق تلویزیون ملی و شماری از رسانه‌های دیگر نشر شده بود.

XS
SM
MD
LG