لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۵

نگرانی‌ باشندگان کابل از افزایش بهای مواد سوخت


آرشیف
آرشیف

افزایش بهای زغال سنگ در بازارهای کابل باشندگان این ولایت را نگران کرده است.

آنان از حکومت طالبان انتقاد می‌کنند که امسال صادرات زغال سنگ را به پاکستان افزایش داده و این موضوع سبب افزایش بهای آن در داخل افغانستان شده است.

نورالله: هنوز زمستان نیامده قیمت‌های زغال سنگ دو برابر افزایش یافته است

فهیم و نورالله دو تن از آنان به رادیو آزادی گفتند: "ما مردم بسیار فقیر و نادار استیم، از یک طرف کار نیست از سوی دیگر برای زمستان خود حیران استیم که چگونه سپری کنیم، حکومت زغال سنگ را با پاکستان قرارداد کرده و در قصه مردم نیست."

"هنوز زمستان نیامده قیمت‌های زغال سنگ دو برابر افزایش یافته است، حیران استیم که اگر قیمت‌ها بلند باشد زمستان را چگونه سپری کنیم."

آنان می‌گویند، افغانستان معادن زغال سنگ کافی ندارد، اما نفع آن به پاکستان می‌‎رسد.

برخی از فروشندگان زغال سنگ در کابل نیز می‌گویند، بهای زغال سنگ نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

احمد زبیر یک تن از آنان به رادیو آزادی گفت: "سال گذشته قیمت یک تن زغال سنگ بین ۶ تا ۷ هزار افغانی بود اما امسال این رقم تا ۱۵ هزار افغانی افزایش یافته است من تا هنوز خرید نکرده‌ام و تنها گاز می‌فروشم بخاطری که مردم توان خرید را ندارند."

در همین حال وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان می‌گوید، افزایش بهای تیل دیزل و پترول در جهان بر بهای زغال سنگ نیز تاثیر گذاشته است.

عصمت برهان، سخنگوی این وزارت به مردم اطمینان می‌دهد که بهای زغال سنگ را در زمستان کاهش خواهند داد: "ما برای هموطنان و شهریان کابل گفته می‌توانیم که در زمستان پیشرو بهای زغال سنگ را پائین میاوریم و همچنان در نظر داریم که در چند نقطه شهر کابل مراکز فروش زغال سنگ را مثل زغال بریکت ایجاد کنیم این هم مشخص خواهد شد که خود از سوی وزارت بفروش برسد و یا به سکتور خصوصی داده شود."

این در حالیست که پس از حاکمیت طالبان روند انتقال زغال سنگ به پاکستان افزایش یافته و این موضوع نگرانی‌های را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده است.


اما وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان می‌گوید، با هیچ کشوری به شمول پاکستان توافقنامۀ استخراج معادن صورت نگرفته و بر اساس قراردادهای موجود زغال سنگ را به شرکت‌های داخلی می‌فروشد.

این وزارت پیش از این گفته بود که روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تن زغال سنگ به پاکستان صادر می‌شود، اما رویترز به نقل از مقام‌های پاکستانی اعلام کرد که این رقم به ۵۰۰ هزار تن در ماه است.

از سوی دیگر حدود دو ماه پیش شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان که در نشست ویژۀ کابینه‌اش در بارۀ افزایش صادرات زغال سنگ از افغانستان صحبت می‌کرد، گفت که پاکستان سالانه ۲.۲ میلیارد دالر در واردات زغال سنگ افغانستان به این کشور صرفه جویی خواهد کرد.

بر اساس آمار وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان، بیش از هشتاد ذخیرۀ زغال سنگ در افغانستان وجود دارد که در حال حاضر تنها از ۱۷ ذخیرۀ آن استخراج صورت می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG