لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

واکنش شماری از رهبران جهان در پیوند به درگذشت گورباچف


میخائیل گورباچف آخرین رهبر شوروی سابق در ۹۱ سالگی درگذشت
میخائیل گورباچف آخرین رهبر شوروی سابق در ۹۱ سالگی درگذشت

به مناسبت درگذشت میخائیل گورباچف آخرین رهبر شوروی سابق، رهبران جهان به شمول جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تاثر عمیق خود را ابراز کرده اند.

آقای گورباچف بعد از یک بیماری دوامدار شب گذشته به سن ۹۱ سالگی در یک شفاخانه در مسکو جان داد.

گورباچف از سال ۱۹۸۵ تا سال ۱۹۹۱ میلادی رهبر اتحاد شوروی سابق بود. او در این مدت بسیار کوشش کرد که در بخش‌های مختلف اصلاحات آورد، فضای باز سیاسی در کشورش حاکم شود و روابط بین مسکو و واشنگتن را بهتر بسازد.

عساکر قشون سرخ شوروی در دوره حاکمیت او افغانستان را ترک کردند و دیوار برلین هم در زمان حاکمیت او تخریب شد و وحدت دو آلمان تامین گردید.

گورباچف از دخالت در قیام‌های ملی در کشورهای کمونیستی اروپای شرقی جلوگیری کرد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در یک اعلامیه گفت که گورباچف با یک تصور متفاوت به آینده نگاه می‌کرد و شهامت آنرا داشت که برای رسیدن به چنین ‌آیندۀ موقعیت خود را به خطر بیندازد.

رئیس جمهور آمریکا همچنان گفته است که "نتیجه این اقدامات امنیت بیشتر جهانی و آزادی های بیشتر برای میلیون‌ها انسان بود."

میخائیل گورباچف در دو دهه اخیر عمرش از سیاست کناره گیری کرد، ولی در سال ۲۰۱۴ بعد از الحاق شبه جزیره کریمیا به خاک روسیه و همچنان بعد از تجاوز روسیه به خاک اوکراین مکرراً از مسکو و واشنگتن خواست که روابط خود را بهتر بسازند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هم بخاطر درگذشت گورباچف تاثر عمیقش را ابراز کرده است. سخنگوی آقای پوتین به خبرگزاری اینترفکس گفته است که از طریق تلگرام به خانواده گورباچف پیام تسلیت و غمشریکی فرستاده می‌شود.

آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد

آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد نیز از گورباچف بحیث سیاستمداری یاد کرده که مسیر تاریخ را تغییر داد. او گفته است که گورباچف نسبت به هر شخص دیگر برای ختم جنگ سرد بیشتر تلاش کرد.

بوریس جانسون صدراعظم بریتانیا گفته است که او همیشه از شجاعت و صداقت گورباچف برای خاتمه دادن به جنگ سرد ستایش می‌کرد.

اورزولا فن در لاین رئیس کمیسیون اروپا، گورباچف را رهبر قابل اعتماد و قابل احترام خوانده است. او همچنان گفته که گورباچف برای پایان دادن جنگ سرد و از بین بردن دیوارهای آهنین نقش حیاتی بازی کرد.

XS
SM
MD
LG