لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۲

آسیب دیده‌های سیلاب در چهار ولسوالی کاپیسا چشم به راه کمک اند


آسیب دیده های سیلاب در یکی از ولسوالی های ولایت کاپیسا
آسیب دیده های سیلاب در یکی از ولسوالی های ولایت کاپیسا

در نتیجه سرازیر شدن سیلاب‌ها در مرکز و چهار ولسوالی کاپیسا، علاوه بر خسارات مالی، پنج تن جان باخته و هفت تن دیگر زخمی شده اند.

خانه و زمین‌های زراعتی فضل خدا ۶۳ ساله به اثر سیلاب اخیر تخریب شده و او حالا با خانواده سیزده نفری‌اش به قریهٔ همجوار‌شان متواری شده است.

او در درهٔ غَین ولسوالی نجراب ولایت کاپیسا زندگی می‌کرد، جایی که از سیلاب بسیار آسیب دیده است: "این سیلاب‌ها خیلی به مردم خسارت وارد کرده، حدود نود فیصد از لحاظ زمین زراعتی، باغ‌های میوه، سربند‌های آبیاری و حیوانات مردم خیلی متضرر شده اند. اکثر مردم خانه‌های مسکونی‌شان تخریب شده و فعلاً آواره هستند. این مردم عاجل به کمک ضرورت دارند."

مسئولان اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت کاپیسا می‌گویند که به اثر بارانهای پیهم هفته گذشته، سیلاب درولسوالی‌های (تگاب، نجراب، اله سای، کوهبند و مرکز ولایت کاپیسا) سرازیر شد که در نتیجه آن پنج تن جان باخته و هفت تن دیگر زخم برداشتند.

سیلاب در یکی از ولسوالی های ولایت کاپیسا
سیلاب در یکی از ولسوالی های ولایت کاپیسا

برخی از خانواده‌های آسیب دیده به اثر این سیلاب‌ها می‌گویند که هزاران جریب زمین زراعتی و صدها منزل مسکونی تخریب و نیز صدها خانواده مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده اند.

خواجه باسط ۳۲ ساله ساکن روستای لاله خیل ولسوالی نجراب از شمار این آسیب دیده گان است.

او شکایت دارد که به وضعیت‌شان توجه نشده است: "بخاطر خسارتی که از اثر سیلاب‌ها به مردم رسیده تا هنوز هیچ کمکی به مردم صورت نگرفته است. نه پول نقد و نه لحاف و کمپل خلاصه هیچ کمک برای مردم صورت نگرفته است. مردم به همه چیز نیاز دارند چون وقتی که سیلاب رسید فقط مردم جان خود را نجات دادند و همه اموال‌شان را سیلاب با خود برد و یا اینکه تخریب کرد."

قطع راه‌های مواصلاتی، کمبود امکانات صحی، آب آشامیدنی، مواد اولیه خوراکی و بی‌سرپناهی از مشکلات عمده بشمار می‌رود که خانواده‌های آسیب دیده از آن شکایت و نگرانی دارند.

سیلاب در ولایت کاپیسا
سیلاب در ولایت کاپیسا

مولوی کریم الله وثیق رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت کاپیسا در مورد رسیدگی به این خانواده‌ها با رادیو آزادی صحبت می‌کرد. او می‌پذیرد که به تنهایی توان رسیدگی به مشکل پیش آمده را ندارند: "کمک هایی که صورت گرفته بسیار ناچیز است. اداره محلی کاپیسا توان این را ندارد که بدون کمک حکومت مرکزی و موسسات به مشکلات مردم رسیدگی نماید چون که خسارات ناشی از سیلاب‌ها فراتر از توان اداره محلی کاپیسا است. منتظر هستیم و با موسسات جلسات صورت گرفته و همچنان با مرکز در تماس هستیم و ارقام خسارات را همراه‌شان شریک ساختیم منتظر کمک‌ها هستیم تا به مردم فقیر و بیچاره ما کمک صورت بگیرد و به مشکلات‌شان رسیدگی گردد."

مردم در ولایت کاپیسا می‌گویند باریدن پیهم برای چندین روز در فصل تابستان در این ولایت پیشینه ندارد.

XS
SM
MD
LG