لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۸

برنامه جهانی غذا: حدود ۱۹ میلیون نفر در افغانستان با عدم مصونیت غذایی روبه‌رو اند


آرشیف - توزیع نان خشک رایگان به افراد نیازمند
آرشیف - توزیع نان خشک رایگان به افراد نیازمند

برنامۀ جهانی غذا، "دبلیو اف پی" بار دیگر نگرانی‌اش را در مورد وضعیت بشری در افغانستان ابراز کرد و گفت که در حال حاضر حدود نوزده میلیون نفر با عدم مصونیت غذایی روبه‌رو استند.

وحیدالله امانی، سخنگوی "دبلیو اف پی" دیشب به رادیو آزادی بیشتر گفت: "دبلیو اف پی نگران وضعیت بشری است. بر اساس آخرین آمار ما، حدود نوزده میلیون نفر با عدم مصونیت غذایی روبه‌رو استند و به کمک‌های مواد غذایی نیاز دارند."

آقای امانی افزود که "دبلیو اف پی" از آغاز سال ۱۴۰۱ تا کنون به بیش از ۲۱ میلیون تن در افغانستان کمک‌های غذایی رسانده است.

او در ادامه افزود: "تلاش ما اینست که کمک‌ها را در ماه بعد که زمستان است بیشتر سازیم. بخصوص توجه بیشتر ما به مناطق دور دست است که راه مواصلاتی‌شان بسته می‌شود. اما پیش از این که با اولین برف باری راه‌های مواصلاتی‌شان بسته شود، کوشش می‌کنیم که به اندازۀ کافی مواد در آنجا ذخیره کنیم تا مردم با کمبود شدید مواد غذایی مواجه نشوند."

این در حالی است که به گفتۀ "دبلیو اف پی" به روز چهارشنبه محمولۀ بزرگ کمک‌های اولیه از سوی قزاقستان در بندر ترمز به سازمان ملل متحد تسلیم شد تا به نیازمندان در افغانستان کمک شود.

برنامه جهانی غذا گفته است که خودش و کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، کمک‌های تازه را توزیع خواهند کرد.

برنامه جهانی غذا چهارشنبه با نشر اعلامیه‌ای ضمن اعلام کمک‌های قزاقستان به افغانستان گفته است که مردم در سراسر افغانستان شدیداً به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

به گفتۀ دبلیو اف پی، کمک‌های قزاقستان شامل خیمه، تخت، دوشک و کمپل، البسه، ظروف، روغن، برنج و شیر می‌شود.

در اعلامیه به نقل از بختیار سارسنباییف، شارژدافیر سفارت قزاقستان در افغانستان آمده است که هدف‌شان آنست تا از رسیدگی بشردوستانۀ سازمان ملل متحد به خانواده‌های زیان دیده در زلزلۀ ویرانگر ماه جون در افغانستان، سیلاب‌های اخیر و دیگر افراد نیازمند حمایت شود.

کارگران روز مزد در گوشۀ جاده در خوست
کارگران روز مزد در گوشۀ جاده در خوست

در اعلامیه به نقل از رامز الاکبروف، معاون نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد برای افغانستان آمده که سال گذشته برای مردم افغانستان، بخصوص زنان و دختران بسیار دشوار بود.

او افزوده است که نیازمندی‌های بشری به سطح بی‌سابقه‌اش رسیده است و به گفتۀ او بیش از نیم جمعیت افغانستان برای نجات یافتن به کمک نیاز دارند.

با گذشت یکسال از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، هنوز هیچ کشور حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها به شمار افراد بی‌کار در افغانستان افزوده شده و فقر و تنگدستی مردم هم به اوجش رسیده است.

XS
SM
MD
LG