لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۱

دستیار ارشد رئیس جمهور ایالات متحده٬ طالبان را به نقض توافقات دوحه متهم کرد


ملا غنی برادر با تعدادی از طالبان
ملا غنی برادر با تعدادی از طالبان

یک مقام امریکایی می گوید، طالبان برخلاف آنچه مذاکره کننده گان شان در جریان گفتگو های صلح تعهد کرده بودند٬ عمل نموده و تعهدات خود را نقض کرده اند.

راب برشینسکی دستیار ارشد رئیس جمهور بایدن و رئیس بخش موکراسی و حقوق بشری شورای امنیت ملی امریکا در مصاحبه با بخش مرکز خبر رادیو آزادی، طالبان را به نقض تعهدات شان متهم کرده و گفته که این گروه وعده های داده شده را زیرپا گذاشته است:


وی به ادامه افزود:

"ما با طالبان بر اساسی تعهدات شان حساب می کنیم و آنها به قول خود عمل نکردند. بنابراین، طالبان چه در مورد حقوق زنان و چه در مورد سایر مسائل ، از وعده های سپرده شده خود شان در بسیاری جهات عقب‌نشینی کردند."

این مقام امریکایی در زمانی این سخنان را می گوید که یک سال از خروج با هرج ومرج نیروهای امریکایی از افغانستان می گذرد.

اما در این یکسال مکاتب به روی دختران بالاتر از صنوف ششم بسته بوده و زنان از کار در ادارات منع شده اند.

شماری از افغانهای که به بیرون از افغانستان منتقل شده اند
شماری از افغانهای که به بیرون از افغانستان منتقل شده اند

همچنان تا هنوز افغان های در کشور باقی مانده اند که با نیروهای امریکایی در کار کرده و زندگی شان در حاکمیت طالبان به خطر مواجه است.

برشینسکی: طالبان چه در مورد حقوق زنان و چه در مورد سایر مسائل ، از وعده های سپرده شده خود شان در بسیاری جهات عقب‌نشینی کردند

راب برشینسکی در ادامه این مصاحبه خود گفت:

« ما به تخلیه افغان های که در طول ۲۰ سال گذشته با نیروهای امریکایی همکاری نزدیک داشتند، ادامه می دهیم. این کار در ماه آگست سال پیش به پایان نرسید.»

این دستیار جوبایدن رئیس جمهور امریکا افزود که ما به طالبان این را روشن می سازیم که اگر آنها به رسمیت شناخته شدن حکومت شان می خواهند و اگر آنها به حمایت مالی نیاز دارند ، باید به تعهدات که به جامعه بین المللی سپرده اند، عمل کنند.

از حاکمیت طالبان در افغانستان یک سال می گذرد، ولی این حکومت آنها تا هنوز سرپرست بوده و تا کنون هیچ کشور جهان آن را به رسمیت نشاخته است.

XS
SM
MD
LG