لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۸

سازمان ملل: منع کشت کوکنار بدون ارائه کمک بدیل سبب تشدید فقر در افغانستان شده است


تصویر آرشیف: کشتزار کوکنار در یکی از مناطق جنوب افغانستان
تصویر آرشیف: کشتزار کوکنار در یکی از مناطق جنوب افغانستان

هرچند حکومت طالبان ادعا میکند که کشت کوکنار در فصل قبلی در افغانستان صفر بوده، اما تا حال نه حکومت طالبان و نه کدام نهاد خارجی آمار رسمی در رابطه به میزان کشت کوکنار و تولید تریاک در این فصل را نشر کرده است.

حال سازمان ملل متحد میگوید که منع کشت کوکنار در افغانستان تاثیرات ناگوار اجتماعی و اقتصادی را برای دهقانان در مناطق دور دست در پی داشته است.

ادار مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد یا (UNODC)، بدون اشاره به تاثیرات فرمان رهبر حکومت طالبان بر کاهش کشت کوکنار و تولید تریاک در افغانستان، در یک تویت گفته است که منع کشت کوکنار بدون فراهم ساختن کشت بدیل کوکنار و کمک به دهقانان، سبب تشدید فقر شده است.

دهقانان در جنوب افغانستان نیز شکایت دارند که با وجود منع کشت کوکنار از سوی حکومت طالبان، در پنج ماه گذشته آنان هیچ کمک اقتصادی و کشت بدیل کوکنار را دریافت نکرده اند.

دهقانان: حکومت طالبان هیچ کمکی در جریان پنج ماه گذشته پس ازصدور فرمان منع کوکنار نکرده است.

سفیر خان دهقان در ولسوالی دهراوت ارزگان به رادیو آزادی گفت، در فصل قبلی حکومت طالبان کشتزارهای کوکنار وی را تخریب کرد، اما هیچ بدیلی را به وی نداد.

" سه جریب زمین را تریاک کشت کرده بودم و طالبان آمدند و همه آن را تخریب کردند، دو لک روپیه را بر کشت کوکنار مصر کرده بودم، هشت سر فامیل محتاج کار من است و سرپرست شان تنها من استم، هر روز قرضداران پشت در می آیند، موترسايکل، تلفون و تمام چیزهایم را آنان برده اند، حال مجبور استم که خانه و زمینم را بفروشم."

تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

دهقانان در برخی مناطق ولایت هلمند نیز میگویند که آنان به خواست حکومت طالبان کوکنار کشت نکردند، اما حکومت طالبان هیچ بدیلی را در اختیار شان قرار نه داده است.

از میان آنان شفیع الله به رادیو آزادی گفت که مسوولان محلی حکومت طالبان در جلوگیری از کشت کوکنار نیز دوگانه برخورد میکنند.

"هیچ دست ما نمی چلد، ده نفر فامیل از ما نان میخواهد، ما مصرف کرده بودیم، حال همه اینها از ما نان میخواهند، اما چیزی وجود ندارد. سرپرستی این ده تن را به تنهایی به دوش دارم. تا حال نه به ما توجه کرده اند و نه بدیل معیشیت را در اختیار ما قرار داده. کسانی که واسطه دارند کوکنار شان درجایش است، اما کسانی که واسطه ندارند، از آنان تخریب شد."

هرچند سازمان ملل متحد در همکاری با حکومت قبلی افغانستان همه ساله گزارشی را در رابطه به وضعیت کشت کوکنار و تولید تریاک نشر میکرد، اما با گذشت یک سال از روی کار آمدن دوباره حکومت طالبان، هیچ نهاد معتبر داخلی و خارجی در این رابطه گزارش نه داده است.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG