لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۹

امریکا برنامه ویزه موقت بشردوستانه برای افغان ها را لغو می کند


تصویر آٰرشیف: برنامه تخلیه افغان ها از میدان هوایی بین المللی کابل
تصویر آٰرشیف: برنامه تخلیه افغان ها از میدان هوایی بین المللی کابل

کاخ سفید می‌گوید، پس از این ویزا‌های بشردوستانه‌ یا پرول را که افغانان می‌توانند با استفاده از آن به گونهٔ موقت وارد امریکا شوند، متوقف می‌کند.

کرین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید ایالات متحده امریکا که ناوقت روز پنجشنبه اول سپتمبر در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، تاکید کرد بر اساس روش تازه‌یی به جای ویزای بشردوستانه یا پارول، افغانانی که به امریکا آورده می‌شوند، بی آن‌که در کشور سوم یا هم در کمپ‌های امریکا باقی بمانند، مستقیم با جوامع شان در امریکا یک‌جا خواهند شد.

"به عنوان بخشی از تلاش‌های ما برای انتقال متحدان افغان خود، یک تلاش جدید را که به اساس آن افغان‌ها به جای این که به گونهٔ موقت در یک کمپ امریکا مستقر شوند، با همکاری سازمان‌های مهاجرت به گونهٔ مستقیم به مکان دایمی شان خواهند رفت."

این در حالی است که پس از خروج نظامیان امریکایی از افغانستان از زمان تخلیهٔ افغان‌ها تا اکنون نزدیک به ۸۶ هزار نفر به امریکا رسیده‌اند که بیشتر شان از طریق ویزهٔ بشردوستانه موقتی یا پرول به این کشور رفته‌اند. افغانانی که با ویزۀ بشردوستانه به امریکا می‌روند تنها برای دو سال اجازه دارند در این کشور باشند.

کرین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید
کرین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید

شمار زیاد این افراد هنوز هم در کمپ‌های ایالات‌های مختلف امریکا زندگی می‌کنند.

شماری از افغان‌های که به گفتهٔ خودشان سال‌ها با نیروهای امریکایی کار کرده‌اند، و هنوز هم در افغانستان باقی مانده‌اند، نگران اند که با این تصمیم امریکا خروج سریع آن‌ها را از افغانستان دشوارتر خواهد شد.

هنوز هم تعدادی زیادی از همکاران افغان نیروهای امریکایی در افغانستان منتظر استند تا به ایالات متحده و سایر کشور ها منتقل شوند

از این میان یکی از همکاران افغان امریکایی‌ها که نمی‌خواهد نامش به دلایل امنیتی گرفته شود، درصحبت با رادیو آزادی از امریکا خواست تا بر تعهداش عمل کند و آن‌ها را هرچهٔ زودتر انتقال بدهد.

" بدبختانه آن‌هایی که با امریکا همکاری داشتند، هنوزهم در افغانستان اند، ما با نگرانی‌های زیادی مواجهٔ هستیم، اما این پروسه هم وقت زیادی را می‌گیرد، خواست ما از امریکا این است که این پروسه را سریع بسازد، ما با آن‌ها همکاری داشتیم، ما را از افغانستان بیرون کنند."

این شخص ادعا می‌کند که افرون بر تهدیدهای امنیتی، به دلیل بی‌کاری با مشکلات اقتصادی نیز روبروست و همین اکنون مخفیانه زندگی می‌کند.

تصویر آرشیف: جریان انتقال افغان ها به وسیله طیاره های نظامی امریکا به بیرون از افغانستان
تصویر آرشیف: جریان انتقال افغان ها به وسیله طیاره های نظامی امریکا به بیرون از افغانستان

سخنگوی کاخ سفید گفت، امریکا می‌داند که بسیاری از متحدان افغان اش در افغانستان با تهدید روبرو اند، اما افزود که بر اساس این برنامهٔ تازه، افغان‌ها باید اعضای خانواده‌های شان را در ایالات متحده داشته باشند، برای دولت ایالات متحده در افغانستان کار کرده باشند یا به عنوان متقاضیان بسیار آسیب پذیر شناسایی شوند.

گفتنی‌ست، امریکا ویزای SIV یا ویزۀ پناهندگی ویژه را نیز برای افغان‌ها می‌دهد که دارندگان این پرونده یا ویزا فرصت دارند تا به گونهٔ دایمی در آن‌جا زندگی کنند و صد‌ها افغان را از طریق همین ویزا به امریکا منتقل کرده‌اند.

این برنامۀ تازۀ امریکا دارنده‌گان پرونده‌های اس.آی.وی را متاثر نخواهد کرد.

بربنیاد گفته‌های کرین ژان پییر سخنگوی کاخ سفید٬ این روش تازه که "عملیات استقبال پایدار" نامیده شده است. اعضای خانواده‌های کسانی را که گرین کار و یا هم شهروندی امریکا دارند، و همچنان اعضای خانواده‌های افرادی را که تازه به امریکا انتقال یافته اند، به ایالات متحده منتقل خواهد کرد.

در همین حال شبکۀ سی.بی.اس. به نقل از یکی از مقام‌های امریکایی که از او نام برده نشده٬ گزارش داده است که این برنامه هم‌چنان آن عده افغانانی را که "آسیب پذیرترین" اند نیز پوشش خواهد داد.

XS
SM
MD
LG