لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۳

قانون اخذ مالیه از مسافرین در میدان های هوایی افغانستان٬ عملی می‌شود


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

اداره ترانسپورت، ملکی، و هوانوردی حکومت طالبان می‌گوید، در یک فیصله جدید پس از این افرادی که می‌خواهند به بیرون از افغانستان سفر کنند ۲۰ دالر مالیه از آنان گرفته خواهد شد.

امام الدین احمدی، سخنگوی این اداره امروز جمعه به رادیو آزادی گفت، این فیصله از آغاز ماه روان میلادی قابل تطبیق است.

«در افغانستان هم برای امنیت هوانوردی مالیه تعیین شده که بر پرواز های جهانی ۲۰ دالر و بر پرواز های داخلی ۵ دالر امریکایی است. این مالیه از تاریخ اول ماه سپتمبر اعمال می‌شود که از تکت هر مسافر این مالیه اخذ می‌شود، تکت های که پیش از این بوک شده اند از این امر مستثنا می‌باشد.»

آقای احمدی همچنان می‌گوید، هدف این تصمیم تامین امنیت هوانوردی است، اما این را نگفته است که چه‌گونه امنیت.

تلاش‌ کردیم که از آقای احمدی در این مورد معلومات به دست بیاوریم که آیا این موضوع از پیش بود و یا به تازه‌گی حکومت طالبان چنین مقرره را ایجاد کرده است، اما وی به این پرسش ما پاسخ نداد.

تصویر از میدان هوایی خوست
تصویر از میدان هوایی خوست

اما شماری از مسوولان شرکت‌های سیاحتی به رادیو آزادی گفته اند که در جریان نظام پیشین چنین مالیه از مسافران اخذ نمی‌شد.

شماری از مردم در واکنش این تصمیم حکومت طالبان گفت که این یک تصمیم نادرست است. به باور آنان طالبان به یک نام و نام دیگر می‌خواهند از مردم پول بگیرند.

باشنده کابل که نمی‌خواهد نام‌اش در این گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت:

«طالبان در این اواخر بر پرواز‌های داخلی و خارجی مالیه وضع کرده که به خود یک تصمیم نادرست است، در شرایط فعلی مردم توان پرداخت همچون مالیه را ندارد و اگر این روند به همین شکل دوام یابد شرکت‌های که در این بخش سرمایه گذاری می‌کنند شاید تاثیر منفی بر اقتصاد شان داشته باشد.»

مردم: طالبان زیر نام های مختلف از همه پول می گیرند که خیلی نادرست است

باشنده دیگر کابل که او هم نمی‌خواهد نام‌اش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی می‌گوید، این یک تصمیم نادرست است.

«به یک نحوه ظلم بر مردم است، مالیه برای این جمع آوری میشود که برای مردم خدمات ارایه شود، اما از بدبختی در یک سال گذشته آنان هیچ کار هم نکرده اند، اگرچه این کار امکان دارد چرخ اقتصادی کشور را به حرکت بیاورد، اما آن طور که دنیا انتظار دارد، ممکن است چنین اقداماتی مفید تمام نشود.»

تلاش خود را کردیم تا نظر شماری از شرکت‌های هوایی را در مورد فیصله جدید حکومت طالبان داشته باشیم، اما چیز بیشتر از تلاش نتوانیستیم.

اگر چه طالبان هدف این فیصله را امنیت هوانوردی خوانده است، اما باور این است که طالبان با بحران شدید اقتصادی مواجه هستند و می‌خواهند با چنین برخورد ‌های عواید سالانه خود را زیاد بسازند.

XS
SM
MD
LG