لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۱

واکنش ها به انفجار در هرات؛ سیاستمداران و چهره های برجسته به تامین امنیت تاکید دارند


ولایت هرات
ولایت هرات

انفجار روز جمعه در مسجد گازر گاه ولایت هرات با واکنش های به همراه شده است.

تام ویست نمایندۀ ویژه امریکا برای افغانستان در تویتی، با خانواده ها و بازمانده های قربانیان این رویداد ابراز همدردی کرده است. او خواسته تا مسئولین انفجار روز جمعه به پنجه قانون سپرده شوند.

حکومت طالبان با نکوهش کردن این رویداد گفته که در امنیت جان مولوی مجیب الرحمن انصاری، هیچگونه غفلتی صورت نگرفته است.

ذبیح الله مجاهد
ذبیح الله مجاهد

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در پیامی که در تویتر نشر کرد، گفت که در چند روز گذشته، در برابر شماری از اعضای گروه تندرو دولت اسلامی معروف به داعش عملیات های در غرب افغانستان صورت گرفت که در نتیجه چند تن از افراد این گروه کشته شدند.

به گفتۀ مجاهد، تدابیر ویژه برای امنیت مولوی انصاری به اجرا گذاشته شده بود و موتر زرهی هم در اختیار او قرار داشت.

تا هنوز واضح نشده که حمله بر جان این مولوی حامی طالبان، کار کی بوده است؟

در کابل، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و عبدالله عبدالله رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی، انفجار روز جمعه(۱۱ سنبله) در مسجد گازرگاه هرات را نکوهش کرده اند اما هر دو، در اعلامیه های شان از مجیب الرحمن انصاری نام نبرده اند.

حامد کرزی
حامد کرزی

وزارت خارجه ایران نیز این رویداد را نکوهش کرده و گفته که اینکشور در کنار افغانستان، در مبارزه اش با تروریزم و افراط گرایی ایستاده است.

سمیرا حمیدی کمپاینر بخش افغانستان در سازمان عفو بین الملل در تویتی انتقاد کرده و گفته است که حکومت طالبان تنها به کشته شدن مجیب الرحمن انصاری ابراز تاسف کرده و در مورد غیرنظامیانی که در انفجار دیروز جان باختند، واکنش جدی نشان نداده است.

در ماه های اخیر چندین حمله به عالمان دینی به ویژه طرفداران طالبان صورت گرفته و مسوولیت بیشتر این حملات را داعش به عهده گرفته است

مولوی نوراحمد اسلام جار والی طالبان برای هرات در پیام ویدیویی گفت که عاملان حمله بر مسجد گازرگاه هرات مجازات خواهند شد.

" امت مسلمه و ملت متدین و امارت اسلامی افغانستان، انتقام خون پاک این عالم برجسته ما را از کوردلان و گمراهان که عالمان ما را شهید می کنند، خواهد گرفت."

برخی رسانه ها به شمول خبرگزاری انادولوی ترکیه به نقل از مقام های محلی هرات گزارش داده اند که در انفجار مسجد گازرگاۀ هرات، حد اقل ۴۶ تن جان باختند و ۸۷ تن دیگر زخم برداشتند. این آمار به صورت رسمی تائید نشده است.

مولوی مجیب الرحمن انصاری
مولوی مجیب الرحمن انصاری

مولوی مجیب الرحمن انصاری از منتقدان سر سخت حکومت جمهوری پیشین به شمار می رفت. وی چندی پیش در یک نشست بزرگ عالمان دینی در کابل گفته بود که مخالفان طالبان باید سر زده شوند.

در چند ماه گذشته در افغانستان، مسجد ها، عبادتگاه ها و خانقاه ها، بار ها هدف حملات و بمبگذاری ها قرار گرفته اند. مسولیت بیشتر این رویداد ها را شاخه خراسان گروه تندرو دولت اسلامی معروف به داعش پذیرفته است.

با آنکه طالبان جنگ افغانستان را "پایان یافته" می دانند اما شماری از آگاهان نظامی می گویند که چالش های امنیتی در برابر طالبان وجود دارد و در حال حاضر حدود ۲۰ گروه تروریستی منطقه یی در افغانستان فعالیت دارند.

XS
SM
MD
LG