لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۵

حکومت طالبان: نیازی به احزاب سیاسی نیست؛ حزب جنبش واکنش نشان داد


بیرق طالبان
بیرق طالبان

حکومت طالبان به تازگی فعالیت احزاب را بی‌فایده خوانده و ادعا کرده که این احزاب به تفرقه میان مردم دامن می‌زنند.

نمایندگان شماری از احزاب سیاسی می‌گویند، گروهی که مشروعیت داخلی و خارجی ندارد نمی‌تواند به فعالیت‌های احزاب سیاسی چالش ایجاد کند.

حزب جنبش ملی افغانستان به رهبری عبدالرشید دوستم، معاون محمد اشرف غنی، رئیس جمهور مخلوع افغانستان می‌گوید، اقوام افغانستان حق دارند زیر چتر یک حزب فعالیت کنند و این حق آنان است.

احسان نیرو، سخنگوی این حزب به رادیو آزادی گفت که طالبات به هیچ قوم و مذهبی در افغانستان احترام ندارند- ادعای که طالبان در گذشته آن را رد کردند: "از اینکه گروه طالبان فاقد مشروعیت سیاسی هستند و خود این گروه تا هنوز نتوانسته مشروعیت داخلی و خارجی را کسب کند و این‌ها هر تصمیمی را که مبنی بر احزاب می‌گیرند یک تصمیم غیرقانونی و غیر پذیرفته شده نزد مردم افغانستان است و این‌ها هیچ‌گاه باور به تنوع اقوام و تنوع احزاب در افغانستان نداشته و ندارند."

به گفته آقای نیرو، موجودیت احزاب در افغانستان و جهان یک اصل است و باید به این اصل احترام شود.

اما حزب جمعیت اسلامی افغانستان و حزب اسلامی تا زمان نشر این گزارش در این مورد دیدگاه خود را با رادیو آزادی شریک نکردند.

این در حالیست که مقام‌های وزارت عدلیۀ حکومت طالبان به روز یک‌شنبه در یک بیان خبری در کابل احزاب سیاسی افغانستان را به ایجاد تفرقه در میان مردم متهم کردند.

عبدالکریم حیدر، معین وزارت عدلیه طالبان در نشست گزارش‌دهی سالانۀ این وزارت گفت، در حال حاضر نیازی به فعالیت احزاب سیاسی نیست: "در حال حاضر هیچ نیازی به احزاب سیاسی در افغانستان نیست. این احزاب مردم افغانستان را به کنج‌های مختلف تقسیم کرده اند، به زبان‌ها تقسیم کردند، به مناطق مختلف تقسیم کردند و به نام‌های مختلف تقسیم کرده اند. این احزاب بدون اینکه افغانستان را به نام‌‎های مختلف تقسیم کنند و افغانستان را یک بار دیگر با مشکلات مواجه کنند، معنای دیگری ندارند. امروزه دیگر نیازی به احزاب سیاسی در افغانستان نیست."

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، سیاسیون و احزاب سیاسی فعالیت‌های شان را بیشتر محدود به نشست‌های آنلاین و صدور اعلامیه‌ها کرده اند.

شماری از چهره‌های سیاسی در ماه گذشته شورای را زیر نام شورای عالی مقاومت ایجاد کردند و نخستین نشست‌شان را به گونۀ آنلاین برگزار کردند. محور بحث این شورا تحولات اخیر افغانستان خوانده شده بود.

XS
SM
MD
LG