لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۳

در اثر حمله انتحاری در کابل دو کارمند سفارت روسیه و چهار افغان کشته شدند


آرشیف - سفارت روسیه در کابل
آرشیف - سفارت روسیه در کابل

حدود ۱۱ بجۀ پیش از چاشت امروز دوشنبه در مربوطات حوزۀ هفتم شهر کابل در نزدیکی سفارت روسیه حملۀ انتحاری رخ داد.

خالد زدران، سخنگوی فرماندهی امنیه حکومت طالبان در کابل به رادیو آزادی گفت، در این رویداد ۲ کارمند سفارت روسیه و ۴ غیرنظامی دیگر کشته شدند و بیش ازده تن دیگر زخم برداشته اند: "حوالی ساعت یازده بجۀ پیش از چاشت حمله‌کنندۀ انتحاری که می‌خواست در نزدیکی سفارت روسیه در مربوطات حوزۀ هفتم در میان ازدحام مردم خود را منفجر سازد، قبل از رسیدن به هدف از سوی نیروهای امنیتی هدف قرار گرفته و انفجار صورت می‌گیرد."

آقای زدران افزود که تیم امنیتی‌شان به ساحه رسیده و بررسی‌ها در مورد رویداد ادامه دارد.

این در حالیست که گواهان رویداد می‌گویند، برای اخذ ویزا به سفارت روسیه رفته بودند که ناگهان انفجار رخ داده و تعداد زیاد مردم کشته و زخمی شدند.

فردوس و داریوش، دو تن از کسانی که خود برای اخذ ویزای روسیه به سفارت این کشور در کابل رفته بودند، به رادیو آزادی می‌گویند، در این رویداد جراحت سطحی برداشته اند: "لحظه‌ای که انفجار شد به خود نفهمیدیم، موج بود که همه را پائین انداخت، تعداد زخمی‌ها و شهدا بسیار زیاد بود، تقریباً بیست امبولانس را دیدم که مردم را انتقال می‌دادند."

"تعداد زیاد بود، تمام لباس‌هایم پر از گوشت است بسیار صحنه دلخراش بود تا زمانی که من تکسی گرفتم یگان شش امبولانس را دیدم که زخمی پر شد و رفت و من خودم هم به شفاخانه آمدم."

آمار این رویداد در حال تغییر است.

خبرگزاری‌های رویترز و اسوشیتد پرس به نقل از وزارت امور خارجه روسیه گفته اند که دو کارمند سفارت روسیه در کابل در انفجار امروز در نزدیکی ساختمان این سفارت کشته شده‌اند.

پیش از این، رویترز به نقل از ریا، خبرگزاری دولتی روسیه، گزارش کرد که دو شهروند روسیه، یک دیپلومات و یک محافظ امنیتی در انفجاری در نزدیکی سفارت روسیه در کابل زخمی شده‌اند.

رویترز بخشی از بیانیه وزارت خارجه روسیه را نیز منتشر کرده‌است: "به تاریخ پنج سپتمبر، ساعت ۱۰:۵۰ صبح به وقت کابل، در نزدیکی ورودی بخش قونسلی سفارت روسیه در کابل، یک جنگجوی ناشناس مواد انفجاری را منفجر کرد. در نتیجه این حمله، دو کارمند سفارت کشته شده‌اند."

در بیانیه‌ همچنان آمده که شهروندان افغان هم در بین قربانیان اند.

به اساس بیانیه "سفارت با اداره‌های امنیتی افغانستان در تماس است و این‌که آن‌ها در حال تحقیق در مورد رویداد هستند."

هنوز معلوم نیست که حمله کار کی یا کدام گروه بوده.

روسیه از چند کشور محدودی است که پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در اواسط تابستان پارسال، سفارت خود در کابل را باز نگهداشته است.

مسکو تا کنون حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

اما به تازگی مقام‌های روس با مقام‌های طالبان بر سر عرضه نفت و سایر امتعه مذاکره کرده‌اند.

این حمله در آستانه یک سالگی اعلام کابینه سرپرست حکومت طالبان رخ می‌دهد.

طالبان در ۲۴ اسد پارسال شهر کابل را دوباره تصرف کردند و تا اکنون هیچ کشور جهان حکومت سرپرست‌شان را به رسمیت نشناخته است.

XS
SM
MD
LG