لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۷

افغان‌ها: کار پروژه های نیمه تمام باید دوباره آغاز شود


آرشیف - کار ساخت سرک در ولایت خوست
آرشیف - کار ساخت سرک در ولایت خوست

برخی از باشندگان ولایت‌های مختلف افغانستان شکایت دارند که با حاکمیت طالبان کار پروژه‌های توسعه‌ای در مناطق‌شان نیمه‌تمام باقی مانده و باید دوباره آغاز شوند.

حیاالدین احساس، باشندۀ ولسوالی غازی‌آباد ولایت کنر در مورد به رادیوآزادی گفت: "بانک جهانی با حکومت گذشته در بخش پروژه‌های عام المنفعه کمک می‌کرد که این پروژه‌ها در بخش پلچک‌ها، مکتب و دیگر بخش‌ها بود اما با آمدن حکومت امارت این پروژها کاملاً متوقف شده است."

صاحب داد: در ساحات مختلف نورستان پروژه ها به شمول لیلیه، مکتب‌ها همه ناتکمیل مانده.

صاحب داد همدرد، باشندۀ ولسوالی نورگرام ولایت نورستان نیز از متوقف شدن کار پروژه‌های مختلف توسعه‌ای در این ولایت شکایت دارد: "نه تنها در ولسوالی نورگرام بلکه در ساحات مختلف نورستان پروژه ها به شمول لیلیه، مکتب‌ها همه ناتکمیل مانده است. خواست ما از حکومت امارت اسلامی و موسسات کمک کننده این است که این پروژه‌ها را دوباره شروع کنند تا برای مردم به بهره برداری سپرده شوند."

مسئولان وزارت احیا و انکشاف دهات حکومت طالبان به روز یکشنبه در نشست حسابدهی سالانۀ این وزارت گفتند، کار حدود شش هزار پروژه که زیر عنوان میثاق شهروندی از سوی نهادهای بین المللی تمویل می‌شدند متوقف مانده.

مفتی سیداحمد مستقیم، معین این وزارت در این نشست به خبرنگاران گفت: "همزمان با به قدرت رسیدن امارت اسلامی کمک‌های که از سوی جهت‌های خارجی در بخش پروژه‌های توسعه‌ای مستقیم با حکومت صورت می‌گرفت متوقف شده است که در نتیجه کار پروژه‌هایی که به کمک مالی آنها جریان داشت متوقف شده اند."

وی گفت که پروژه‌های متوقف شده شامل بندها، مکاتب، مساجد، خدمات برای کوچی‌ها می‌باشند که تا هنوز نیمه کاره باقی مانده و سرنوشت‌شان روشن نیست.

جریان کار ساخت کانال سیل بر در ولایت کندهار 10 February 2022
جریان کار ساخت کانال سیل بر در ولایت کندهار 10 February 2022

معین وزارت انکشاف دهات حکومت طالبان می‌گوید، کار بخشی از پروژه‌هایی که از سوی بانک جهانی تمویل شده و پول آن به حساب شوراها واریز شده بود، جریان دارد.

او افزود که سازمان‌های بین‌المللی تا به حال به خواست‌های آنان برای از سرگیری کار پروژه‌هایی نیمه تمام پاسخ مثبت نداده اند.

این در حالیست که جامعۀ جهانی برای کمک با حکومت طالبان شرط‌های را مطرح کرده است که مهمترین موردهای آن احترام به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان، ایجاد حکومت همه‌شمول و قطع رابطه با گروه‌های هراس افگن خوانده شده است.

XS
SM
MD
LG