لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۴ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۸

نگرانی‌ برخی افغان‌ها از احتمال آغاز دوباره جنگ امریکا در افغانستان


ارشیف: په افغانستان کې امریکايي ځواکونه
ارشیف: په افغانستان کې امریکايي ځواکونه

شماری از افغانان با گذشت ۲۱ سال از حملۀ گروه القاعده بر امریکا به تاریخ ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱ و یک سال پس از خروج کامل نیرو‌های امریکا از افغانستان هنوز هم نگران هستند که این کشور بار دیگر جنگ را در افغانستان آغاز نکند.

محسن اکبری باشندۀ شهر کابل و استاد پوهنتون است. او می‌گوید زمانی که بر امریکا از طرف گروه القاعده به تاریخ ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ حمله شد، یازده ساله بود و در منطقه خیرخانه کابل زندگی می‌کرد که از طریق رادیو خبر این حمله را شنیده بود.

آقای اکبری می‌گوید پس از حمله زمانی که امریکا گفت که رهبر شبکۀ القاعده به افغانستان پناه برده نزد خانواده آنان، همسایه‌ها و نزدیکان‌شان نگرانی این بود که امریکا بر افغانستان حمله نکند، اما به گفته او حمله شد و آنان روز‌های سخت را پشت سر گذاشته اند.

اکبری: برایم ترس از این وجود دارد که دوباره واقعه ۱۱ سپتمبر تکرار نشود

آقای اکبری می‌افزاید، زمانیکه نیرو‌های امریکایی و هم پیمانانش به افغانستان داخل شدند، وی و شمار زیادی از افغانان به این باور بودند که افغانستان‌هم به مانند سایر کشور‌ها ثروتمند، پیشرفته و آباد می‌شود، اما به گفته او سال‌ها پس از حمله ۱۱ سپتمبر هنوز این کشور فقیر، ناامن و با بدبختی‌ها روبه‌رو است.

او گفت: "از بدبختی آنچنان که باید کار می‌شد نشد، نه شهر‌ها به صورت درست ساخته شده و نه‌هم برای افغان‌ها فرصت دایمی کار و بار فراهم شد، حالا که وقت و ناوقت بعضی مقام‌های امریکایی می‌گویند، دوباره به کابل بر می‌گردند، برایم ترس از این وجود دارد که دوباره واقعه ۱۱ سپتمبر تکرار نشود، اما به فکر من دیگر ضرورت نیست که نیرو‌های امریکایی به افغانستان بیایند."

افغان: امریکا برای اهداف خودش در این بیست سال گذشته به افغانستان آمده بوده و برای اهداف خود دوباره رفت

محمد نبی افغان، یکی از اقتصاددانان که او هم باشندۀ کابل است، می‌گوید، پس از آن روز که نیرو‌های امریکا در کنار نیرو‌های جهانی به افغانستان آمدند، آنان این چنین تصور نمی‌کردند که طالبان بار دیگر بر افغانستان حاکم شوند.

آقای افغان می‌گوید، حمله‌های هوایی طیاره های بدون سرنشین امریکا در این اواخر در کابل و سایر مناطق افغانستان، یک بار دیگر مردم را نگران کرده که سناریوی سال ۲۰۰۱ دوباره تکرار نشود: "وضعیت که در افغانستان در جریان است، طوری معلوم می‌شود که امریکا برای اهداف خودش در این بیست سال گذشته به افغانستان آمده بوده و برای اهداف خود دوباره رفت، اگر کامیاب بود یا ناکام، به فکر افغانان و بشریت نبود بخاطری که تنها ماندن افغانستان در این وضعیت و یا به نحوی که داخل شدند، خوب می‌بود که یک بار دیگر به این وضعیت فکر می‌شد."

امریکا در ۳۱ جولای امسال در منطقۀ شیرپور شهر کابل ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده را مورد حمله طیاره بدون سرنشین قرار داد و کشت.

بایدن: ظواهری برای پیوستن به خانواده اش به کابل رفته بود
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:03 0:00

پس از آن شماری از رسانه‌ها در ولایت‌های مختلف کشور به ویژه در کابل، غزنی و کندهار از پرواز طیاره‌های بی‌پیلوت گزارش داده اند.

این حمله و گزارش‌ها شماری از افغانان را نگران کرده است.

حکومت طالبان نیز از امریکا خواسته که پرواز طیاره های بی سرنشینش را در فضای افغانستان متوقف کند.

XS
SM
MD
LG