لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۳

جو بایدن: دهشت افگنان در هر جای که باشند از بین برده می‌شوند


جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا: بعد از بیست سال، ماموریت در افغانستان پایان یافت اما تعهد ما برای جلوگیری از حمله دیگر بر ایالات متحد پایان نمی‌یابد.
جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا: بعد از بیست سال، ماموریت در افغانستان پایان یافت اما تعهد ما برای جلوگیری از حمله دیگر بر ایالات متحد پایان نمی‌یابد.

جو بایدن رئیس جمهور امریکا می‌گوید، با آنکه ماموریت امریکا در افغانستان پایان یافته، اما تعهد آنها برای دفاع از ایالات متحده پایان نمی‌یابد.

او این سخنان را دیروز یکشنبه در مراسم ۲۱مین سالگرد یادبود از قربانیان یازدهم سپتمبر بیان کرده است.

جو بایدن: در هر جای جهان که دهشت افگنان سر بلند کنند، هدف گرفته می‌شوند.

جو بایدن در بخشی از این سخنرانیش گفت: "ده سال گذشت تا اسامه بن لادن ز بین بُرده شد. اما ما این کار را کردیم. در تابستان امسال من حکم حمله بر ایمن الظواهری را دادم کسی که در یازدهم سپتمبر معاون بن لادن بود زیرا ما هیچ وقتی آرام نه نشستیم، هیچ وقت این را فراموش نکردیم، هیچ وقت عقب نشینی نکردیم. اکنون الظواهری هرگز به امریکایی ها تهدید ایجاد کرده نمی‌تواند. بعد از بیست سال، ماموریت در افغانستان پایان یافت اما تعهد ما برای جلوگیری از حمله دیگر بر ایالات متحد پایان نمی‌یابد."

رئیس جمهور ایالات متحده در ادامه گفت، در هر جای جهان که دهشت افگنان سر بلند کنند، هدف گرفته می‌شوند.

در یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ میلادی شبکه القاعده با چهار طیاره بر نقاظ مختلف امریکا حمله کردند.

دو طیاره برج‌های مرکز تجارت جهانی در شهر نیویارک و دیگر ساختمان وزارت دفاع (پنتاگون) را در ایالت ویرجینیا هدف قرار دادند و چهارمی که هدف آن حمله بر ساختان کانگرس در واشنگتن بود، پیش از اینکه به هدف برسد، سقوط داده شد.

یادبود از حملات ۱۱ سپتمبر در امریکا
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:57 0:00

در نتیجه این حمله در مجموع ۲۹۷۷ تن کشته و حدود ۲۵ هزار تن دیگر زخمی شدند.

جو بایدن در این سخنرانی خود گفت که پس از این حملات میلیون‌ها امریکایی برای دفاع آماده شدند: "میلیون‌ها مرد و زن جوان در سراسر کشور با شجاعت و قاطعیت برای پاسخ به حملات یازدهم سپتمبر و دفاع از قانون اساسی آماده شرکت به بزرگترین مبارزه تاریخ جهان شدند. از حملات یازدهم سپتمبر به این سو، صد ها هزار سرباز امریکایی در افغانستان، عراق و بسیاری از مناطق جهان برای جلوگیری از تروریستان و از بین بردن پناهگاه های امن شان، خدمت کردند."

هر چند، شبکه تروریستی القاعده حملات یازدهم سپتمبر را در سال ۲۰۰۱ در امریکا انجام داد، اما مقام‌های امریکایی گفتند که این حملات فرسنگ ها دورتر از ایالات متحده در افغانستان برنامه ریزی شده بود.

در آن زمان طالبان در افغانستان بر اریکه قدرت بودند.

ایالات متحده بالاخره برای از بین بردن القاعده و سرنگون کردن رژیم حامی آنها "طالبان" در افغانستان عملیات نظامی را آغاز کرد.

جنگ امریکا در افغانستان طولانی ترین جنگ خوانده شده است.

این ماموریت پس از بیست سال با خروج نیروهای امریکایی در سی و یکم ماه آگست سال ۲۰۲۱ از افغانستان رسماً پایان یافت.

XS
SM
MD
LG