لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۹

وزارت اقتصاد طالبان: حدود دو هزار موسسه غیر دولتی فعالیت های شان را متوقف کرده اند


آرشیف - جریان کار بازسازی یک سرک در ولایت خوست
آرشیف - جریان کار بازسازی یک سرک در ولایت خوست

در یک سال اخیر حدود ۲ هزار موسسه غیر دولتی فعالیت‌های شان را در افغانستان متوقف کردند.

همزمان با این شماری از کسانی که پیش از این در موسسات کار می‌کردند و اکنون بی‌کار اند از چالش‌های اقتصادی شکایت دارند.

"اکنون بیکار شدم، اکنون وضعیت ما طوری خراب است که هیچ پرسان نکنید."

یک خانم که پیش از این در یک موسسه داخلی غیر دولتی کار می‌کرد و به دلیل چالش های امنیتی نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت: "من اول ۸ هزار معاش داشتم بعداً ۱۲ هزار شد، آن وقت کار کردنم خوب بود، پدرم که مریض بود می‌توانستم دوا و داکترش کنم، اکنون بیکار شدم، اکنون وضعیت ما طوری خراب است که هیچ پرسان نکنید."

این خانم می‌گوید نه تنها او بلکه با آمدن طالبان و بسته شدن موسسه آنان ده ها همکار مرد و زن وی هم بیکار شده اند و با چالش های اقتصادی مشابه روبه‌رو اند.

وزارت اقتصاد طالبان می‌گوید در این وزارت مجموعاً ۲۳۶۹ موسسه غیر دولتی داخلی و خارجی ثبت اند که به گفته این وزارت اکنون ۴۶۱ موسسه فعالیت دارند.

عبدالرحمن حبیب سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت:"در یک سال گذشته ۱۰۱۰ موسسه غیر دولتی راپور فعالیت و عدم فعالیت خود را با وزارت شریک کردند که از این میان تنها ۴۶۱ موسسه عملاً فعالیت خود را اعلان کردند و باقی مانده همه گزارش عدم فعالیت دارند."

آقای حبیب می‌گوید از این میان ۳۰۰ موسسه داخلی اند و ۱۶۱ موسسه دیگر خارجی.

وی این را هم گفته که در سال گذشته ۳۰۹ موسسه غیر دولتی جدید در وزارت اقتصاد حکومت طالبان ثبت شده اند که به گفته وی ۱۰۲ این موسسه ها داخلی و ۶ موسسه دیگر آن خارجی اند.

به اساس معلومات وزارت اقتصاد حکومت طالبان، اکنون تمام موسسات غیر دولتی در افغانستان در بخش کمک‌های بشردوستانه فعالیت می‌کنند.

اینکه چه تعداد افراد در موسسات غیر دولتی داخلی و خارجی کار می‌کردند و اکنون بیکار شده اند، سخنگوی وزارت اقتصاد طالبان در این مورد ابراز بی خبری کرد.

XS
SM
MD
LG