لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۰

دید‌بان جهانی حقوق بشر خواهان آغاز تحقیقات فوری جرایم جنگی در افغانستان شد


یکی از قربانیان حملات بمی اخیر در شمال افغانستان
یکی از قربانیان حملات بمی اخیر در شمال افغانستان

دید‌بان جهانی حقوق بشر از محکمه جرایم بین المللی در هاگ خواسته که هر چه زودتر بررسی‌هایش را در مورد جرم‌های جنگی در افغانستان شروع کند.

این سازمان در گزارش تازه اش نوشته است که دسترسی افغانها به عدالت در جرایم انجام شده با چالش و موانع روبرو است.

همزمان با این برخی اعضای خانواده‌های قربانیان ۲۰سال اخیر هم خواستار عدالت هستند و از محکمه بین المللی هاگ می‌خواهند با تکمیل کردن تحقیقات عدالت تأمین شود.

علی اصغر کسی است که برادرش در اول ماه ثور امسال در نتیجۀ حمله به مسجد شیعه‌ ها در مزارشریف کشته شد.

وی از حکومت طالبان توقع این را ندارد که قاتلان برادر وی را محاکمه کند٬ زیرا به گفته علی اصغر طالبان خود شان کندک انتحاری دارند و به باور وی از این‌گونه حکومت عدالت خواستن بیجا است.

اما وی افزون بر تحقیق محکمه بین المللی از دیگر سازمان های عدلی و قضایی توقع دارد که قاتلان برادرش را به محکمه بکشانند.

" بدون برادرم، ۷ یا ۸ عضو دیگر خانواده ما کشته شدند. اعضای بدن بعضی شان جدا شده بود اگر یک محکمه بی طرف تشکیل شود، محکمه یی که بگونه واقعی قانون را عملی کند پس طبعا که ما خواستار مجازات عاملان اینگونه جنایات هستیم، به آنان باید جزا داده شود".

این درحالیست که سازمان دیدبان حقوق بشر از محکمه جرایم بین المللی در هاگ در مورد توقف تحقیق جرایم جنگی در افغانستان انتقاد کرده است.

در نتیجه حضور گروه های تروریستی و جنگ های داخلی در افغانستان صد ها هزار تن از افراد معلول شده و این عده خواهان تامین عدالت هستند
در نتیجه حضور گروه های تروریستی و جنگ های داخلی در افغانستان صد ها هزار تن از افراد معلول شده و این عده خواهان تامین عدالت هستند

این سازمان در گزارش تازه خود نوشته که ۱۶سال می شود افغانستان عضویت محکمه بین المللی را به‌دست آورده و آن محکمه هم وعده داده بود که جرایم جنگی در این کشور را تحقیق می کند اما تا کنون در این زمینه پیشرفتی نشده است.

هرچند یک عضو محکمه جرایم بین المللی در سال ۲۰۲۱ از این محکمه خواست که به وی اجازه دهد در مورد جرایم طالبان و شاخه خراسان داعش در افغانستان تحقیق کند اما تا کنون این تحقیقات شروع نشده است.

هیدر بار
هیدر بار

هیدر بار عضو سازمان نظارت از حقوق بشر به رادیو آزادی گفت از طالبان این توقع را نمی شود داشت که به جرایم جنگی رسیده گی کنند از همین روی آنان از محکمه جرایم بین المللی می خواهند به وعده و مسوولیت های خود عمل کند.

یکی از بازمانده گان قربانیان جنگ افغانستان: ما از طالبان توقع نداریم در مورد جرایم تحقیق کند. محاکم بین المللی باید این کار را انجام دهند

"۱۶ سال می شود که محکمه جرایم بین المللی تحقیق در مورد وضعیت افغانستان را شروع کرده، اما تا کنون در کار آن پیشرفتی نشده، پس ما از محکمه بین المللی می خواهیم که هر چه زودتر در این مورد تصمیم بگیرد تا کار محکمه تا حدی پیش برود بخاطری که افغانان زیاد انتظار کشیدند".

دیدبان جهانی حقوق بشر در گزارش خود نوشته که در ماه های اخیر آنان قتل های هدفمند، شکنجه، آزار و اذیت مردم و نقض حقوق زنان و دختران به دست طالبان را ثبت کردند

در این گزارش همچنان به حمله های شاخه خراسان داعش در برابر شیعه‌ ها و هزاره‌ها هم اشاره شده و تاکید گردیده که انتظار افغانها برای رسیدن به عدالت بسیار طولانی شده و محکمه جرایم جنایی باید برای تحقیق اقدام کند.

XS
SM
MD
LG