لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۴

پاکستان از حکومت طالبان خواسته است تا رهبر گروه «جیش محمد» را دستگیر کند


مسعود اظهر رهبر گروه تندرو جیش محمد
مسعود اظهر رهبر گروه تندرو جیش محمد

بر اساس گزارش رسانه های پاکستانی، وزارت خارجه این کشور با فرستادن نامه رسمی به حکومت طالبان در افغانستان از آنان خواسته است تا مسعود اظهر رهبر گروه اسلامی تندرو (جیش محمد) را دستگیر کند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه پاکستان به شرط افشأ نشدن نامش به تلویزیون (جیو نیوز) گفته که آنها در نامه ای به وزارت خارجه طالبان٬ خواسته اند که محل بود و باش مسعود اظهر را مشخص ساخته، و او را دستگیر کنند.

به باور اسلام آباد٬ مسعود در افغانستان مخفی شده است.

اما سخنگوی وزارت خارجه پاکستان از تبصره در این باره خوداری کرده است.

حکومت طالبان تاکنون در مورد این درخواست پاکستان به رسانه ها چیزی نگفته است

ابوبکر صدیق گردانندهٔ ویب سایت انگلیسی زبان گندهارا در مرکز خبر رادیو آزادی در باره مسعود اظهر می گوید:

«مسعود اظهر پیرو فرقهٔ دیوبندی بوده و یک رهبر و قوماندان جهادی برجسته پاکستان شمرده می شود. بالای او اتهاماتی زیادی وارد است و در فهرست سیاه سازمان ملل متحد و برخی کشور های دیگر شامل هم می باشد. به این دلیل، او در پاکستان در یک خانه در ایالت پنجاب تحت نظارت بود. حالا که آزاد است و گفته می شود که به افغانستان آمده ، نشاندهنده این است که بر اسلام آباد فشار های بین المللی زیاد است تا افغانستان را مانند حکومت قبلی طالبان بار دیگر به لانه تروریستان مبدل نکند.»

رهبر گروه جیش محمد در سال ۱۹۹۹ از یک زندان در هند آزاد شد٬ هندی ها وی را طراح اختطاف یک طیاره خط هوایی هندوستان می دانند.
رهبر گروه جیش محمد در سال ۱۹۹۹ از یک زندان در هند آزاد شد٬ هندی ها وی را طراح اختطاف یک طیاره خط هوایی هندوستان می دانند.

اما عبدالکریم حقانیار کارشناس افغان می گوید که به باور او مسعود در افغانستان نیست .او افزود:

«به نظر من مسعود به دو دلیل از طالبان خواسته شده است. نخست اینکه به هند نشان دهد که دزدی بیست سال پیش طیاره هندی به اشاره پاکستان صورت نگرفته و دوم اینکه به سیاستمدران هندی نشان دهد که طالبان به روابط دوستانه شان با هند، صادق نیست.»

پاکستان در این نامه گفته که مسعود اظهر رهبر جیش محمد ممکن در ننگرهار و یا کنر مخفی شده باشد.

پیش از این گزارش های زیادی در مورد حضور افراد برجسته و جنگجویان تحریک طالبان پاکستان نیز در افغانستان حضور دارند و حکومت طالبان در ماه های گذشته چندین دور مذاکرات نیز با آنان در کابل داشته است.

XS
SM
MD
LG