لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۳

طالبان در نشست شانگهای دعوت نشده اند


آرشیف - نشست قبلی شانگهای که در تاجیکستان برگزار شده بود.
آرشیف - نشست قبلی شانگهای که در تاجیکستان برگزار شده بود.

انتظار می‌رود فردا پنجشنبه (۲۴ سنبله) در شهر سمرقند ازبکستان نشست دو روزۀ سران سازمان همکاری‌های شانگهای آغاز شود.

در این نشست بیشتر روسای جمهور کشورها و ناظران شرکت خواهند کرد، اما امسال برای طالبان به عنوان "حاکمان " کنونی افغانستان در این نشست دعوت داده نشده است.

رادیو آزادی خواست در این مورد نظر حکومت طالبان را بگیرد، اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان و ضیا احمدتکل معاون سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان تا کنون به پرسش‌های ما پاسخ نداده اند.

شورای امنیت ملل متحد در آخرین نشست‌شان در ۳۱ ام ماه اسد به دلیل مخالفت روسیه و چین برای تمدید معافیت محدودیت‌‌های سفرهای ۱۳ رهبر طالبان تاکنون به کدام توافق دست نیافته است.

امریکا در این نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشنهاد کرد که این فهرست به شش تن کاهش یابد و کسانی که در معافیت قرار می‌گیرند تنها اجازۀ سفر به قطر را داشته باشند.

چین که ریاست دوره‌یی شورای امنیت سازمان ملل متحد را به عهده دارد همراه با روسیه می‌خواهد که این ۱۳ مقام طالبان برای ۹۰ روز اجازه داشته باشند که به شمول قطر به کشورهای منطقه سفر کنند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود که تا فیصلۀ احتمالی هیچ مقام طالبان که شامل فهرست تحریم‌ها هستند، اجازۀ سفر را ندارند.

در فهرست تحریم‌های شورای امنیت ملل متحد نام‌های ۱۳۵ طالب شامل است اما ۱۳۱ تن از مقام‌های طالبان بخاطر گفت‌وگوهای صلح و مذاکرات برای آوردن اصلاحات در حکومت از این فهرست معاف شده بودند.

شوکت میرضیایف: مردم افغانستان به " همسایه‌گان خوب "نیاز دارند

شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان که میزبانی این نشست را به عهده دارد قبل از برگزاری این نشست در یک مقاله به رسانه هندی اندین اکسپرس نوشته است که مردم افغانستان به " همسایه‌گان خوب "نیاز دارند و این را یک "مکلفیت اخلاقی "خوانده است.

او در این مقاله که این رسانه هندی آنرا سیزدهم سپتمبر نشر کرده است این‌ را نیز نوشته است که "افغانستان که از سده‌ها به این طرف نقش تاریخی مقابله با قدرت‌های جهانی و منطقه‌یی را بازی می‌کند، باید برای تلاش یک ماموریت صلح آمیز برای وصل کردن آسیای میانه و جنوبی تلاش کند."

به اساس گزارش برخی از رسانه‌های هندی و روسی در این نشست در مورد وضعیت بشری در افغانستان و همچنان امنیت و ثبات کشورهای منطقه و جهان بحث می‌شود.

در نشست سران سازمان شانگهای انتظار می‌رود نریندر مودی صدراعظم هند، شی جین پینگ رئیس جمهور چین، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، شهباز شریف نخست وزیر پاکستان و ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران شرکت کنند.

سازمان همکاری‌های شانگهای در سال ۲۰۰۱ با عضویت کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، قرغیزستان، تاجیکستان و ازبکستان ایجاد گردید.

هند و پاکستان در سال ۲۰۱۷ عضو دایمی این سازمان گردیدند و افغانستان در این سازمان نقش نظارت کننده را داشت.

XS
SM
MD
LG