لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۱

افغانستان

کنفرانس چهره‌های سیاسی افغان و مخالفین طالبان در ویانا امروز هم ادامه دارد

احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان در کنفرانسی‌که در شهر ویانا پایتخت اتریش، به اشتراک چهره‌های سیاسی افغان به‌شمول مخالفین حکومت طالبان برگزار شده‌است.
احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان در کنفرانسی‌که در شهر ویانا پایتخت اتریش، به اشتراک چهره‌های سیاسی افغان به‌شمول مخالفین حکومت طالبان برگزار شده‌است.

کنفرانسی‌که در شهر ویانا پایتخت اتریش، به اشتراک چهره‌های سیاسی افغان به‌شمول مخالفین حکومت طالبان، به‌خاطر بحث روی مسایل آینده افغانستان برگزار شده، امروز هم ادامه دارد.

این کنفرانس که هدف آن ایجاد یک موقف واحد سیاسی عنوان شده، تا فردا هفدهم سپتمبر ادامه خواهد یافت.

بر اساس گزارش‌ها، سه نهاد بین‌المللی تحقیقاتی اتریش به همکاری سفارت افغانستان در ویانا، از این کنفرانس میزبانی می‌کنند.

طالبان گفته اند، آن‌هایی که در این کنفرانس اشتراک دارند، کسانی نیستند که تصمیم آن‌ها به خیر افغانستان باشد.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

یک شرکت هندی برای سرمایه گذاری در استخراج برخی از معادن افغانستان ابراز علاقمندی کرده است

یکی از بخش های که شرکت هندی برای سرمایه گذاری ابراز علاقمندی کرده است سنگ های قیمتی افغانستان است.
یکی از بخش های که شرکت هندی برای سرمایه گذاری ابراز علاقمندی کرده است سنگ های قیمتی افغانستان است.

وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان می گوید که با یک شرکت هندی استخراج معادن، در مورد سرمایه گذاری در معادن افغانستان، گفتگو کرده است.

این وزارت روز شنبه(۵ اکتوبر) در شبکه اجتماعی اکس(تویتر سابق) نوشته که سرینواش اکاپیدی، رئیس این شرکت هندی ابراز علاقمندی کرده، تا در بخش استخراج فلزات، سنگ های قیمتی، نفت و گاز در افغانستان سرمایه گذاری کند.

هدایت الله بدری، سرپرست وزارت معادن و پترولیم طالبان گفته که زمینۀ سرمایه گذاری را برای این شرکت هندی در افغانستان فراهم می کند.

وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان در حالی از فراهم آوری زمینه استخراج معاون برای این شرکت هندی سخن می گوید که انتقادات جدی در زمینۀ شفافیت عقد قرار داد ها و شیوۀ استخراج معادن افغانستان وجود دارد.

تنش در شرق میانه منجر به افزایش پرواز طیاره های شرکت‌های هوایی از فضای افغانستان شده است

تصویر آرشیف: پرواز طیاره در میدان هوایی بین المللی کابل
تصویر آرشیف: پرواز طیاره در میدان هوایی بین المللی کابل

به دلیل ترس از حمله احتمالی اسرائیل بر ایران، پروازهای طیارات شرکت های هوانوردی بین المللی بر فراز افغانستان، افزایش یافته است.

براساس گزارش روزنامه ایندیپندنت، روز پنجشنبه گذشته، یکصد و یک پرواز جدید از حریم هوایی افغانستان عبور کرد که این تعداد، بلندترین رقم پروازها در سه سال اخیر، پس از تصرف کابل به دست طالبان بوده است.

در ماه سپتمبر، روزانه تا نوازده پرواز طیارات شرکت های هوانوردی بین المللی، از حریم هوایی افغانستان عبور کرده است.

زمانیکه طیارات در حریم هوایی یک کشور پرواز می کند، هفتصد دالر به آن کشور پرداخته می شود.

ریچارد بنیت از فیصله محکمهٔ اتحادیه اروپا در مورد پذیرش پناهنده‌گی زنان افغانستان، استقبال کرد

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان
ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان فیصلۀ محکمۀ عدالت اروپا در پیوند به پرونده های پناهندگی زنان از افغانستان را مهم خوانده است.

این محکمه به روز جمعه فیصله کرد که ملیت و جنسیت، کافی است تا یک کشور اتحادیۀ اروپا برای زنان از افغانستان پناهندگی دهد، جایی که طالبان حقوق زنان و دختران را شدیداً نقض کرده اند.

آقای بنیت امروز در شبکۀ ایکس یا تویتر سابق نوشت که این قضاوت مهم محکمۀ عدالت اروپا اذعان می کند که زنان افغان به عنوان یک گروه مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

او افزوده است که احتمالاً این فیصله همچنان از روش های پناهندگی و محافظت از افغان ها بر اساس جنسیت و از یافته های مشابه توسط محاکم دیگر حمایت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات در اتریش درخواست پناهندگی دو زن افغان را پس از آن رد کردند، که یکی در سال ۲۰۱۵ و دیگرش در سال ۲۰۲۰ درخواست پناهندگی دادند.

در ادامه آمده است که این زنان رد پرونده های شان را در حضور محکمۀ اداری عالی اتریش به چالش کشیدند و این محکمه خواستار فیصلۀ محکمۀ عدالت اروپا در این مورد شد.

در حکم این محکمه آمده است : « ضرور نیست تثبیت شود، خطر آن وجود دارد که متقاضی در صورت بازگشت به کشور اصلی خود واقعاً و به طور خاص مورد آزار و اذیت قرار خواهد گرفت. بر اساس فیصلۀ محکمه، تنها مد نظر گرفتن ملیت و جنسیت متقاضی بسنده است.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان در پانزدهم آگست سال ۲۰۲۱، طالبان میلیون ها زن و دختر را از کسب آموزش، تحصیل و کار منع کرده اند.

سفارت ایالات متحده برای افغانستان از زحمت‌کشی و تلاش آموزگاران افغان در راستای معارف تمجید کرد

تصویر آرشیف: یکی از مکاتب دخترانه در افغانستان که در نتیجه وضع محدودیت های طالبان مکاتب متوسطه و لیسه دختران در این کشور مسدود شده است.
تصویر آرشیف: یکی از مکاتب دخترانه در افغانستان که در نتیجه وضع محدودیت های طالبان مکاتب متوسطه و لیسه دختران در این کشور مسدود شده است.

سفارت ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان از آموزگارانی که با وجود چالش‌ها در افغانستان برای الهام بخشیدن و ارتقای سطح دانش دختران و پسران افغان تلاش کرده اند، قدردانی کرده است.

این سفارت امروز شنبه به مناسبت پنجم اکتوبر، روز جهانی آموزگار در صفحۀ ایکس خود (تویتر سابق) نوشته است، تعهد این آموزگاران برای دسترسی به آموزش برای همه افغان‌ها الهام بخش است و راه را برای جوانان افغان بی‌شماری روشن می‌کند.

از این روز درحالی بزرگداشت می‌شود که طالبان دروازۀ پوهنتون‌ها و مکتب‌های بالاتر از صنف ششم را به روی دختران بستند و بزرگداشت از روز آموزگار را هم منع کرده اند.

جبههٔ مقاومت ملی ادعا کرد که رئیس لوجستیک وزارت داخله طالبان را در تخار کشته است

تعدادی از افراد جبهه مقاومت ملی افغانستان که عمدتا در ولایات شمال این کشور علیه طالبان فعالیت میکنند.
تعدادی از افراد جبهه مقاومت ملی افغانستان که عمدتا در ولایات شمال این کشور علیه طالبان فعالیت میکنند.

جبهه‌ای موسوم به مقاومت ملی، مخالف مسلح طالبان مدعی شده که در دو حملۀ جداگانه در پنجشیر و تخار رئیس لوجستیک وزارت داخلۀ طالبان و ۱۴ طالب دیگر را کشته است.

این جبهه امروز شنبه در صفحۀ ایکس ( تویتر سابق) خود ادعا کرده که افرادش پیش از چاشت روز شنبه موتر حامل ملا نورمحمد، رئیس لوجستیک وزارت داخلۀ حکومت طالبان را در تخار هدف قرار داده که در نیتجۀ ملا نورمحمد و یک همراهش کشته و یک طالب دیگر زخمی شده است.

جبهۀ مقاومت همچنان مدعی شده که شام روز جمعه در حملۀ دیگر بر یک قرارگاه نظامی طالبان در ولسوالی درۀ پنجشیر، ۱۳ طالب کشته و ۲ طالب دیگر زخمی شدند.

مقام‌های طالبان تا به حال در بارۀ این ادعاها چیزی نگفته اند، اما پیش از این ادعاهای مشابه را رد کرده اند.

گزارش‌ها: شش طالب مسلح در پنجشیر زخمی شدند

ولایت پنجشیر در نقشه افغانستان .
ولایت پنجشیر در نقشه افغانستان .

مسولین طالبان در ولایت پنجشیر تأیید میکنند که در نتیجه یک انفجار در این ولایت شش تن از نیرو های این گروه زحمی شدند.

عابد الله عقاب سخنگوی قوماندانی امنیه طالبان در ولایت پنجشیر به برخی از رسانه های محلی گفته است ، اوایل شب گذشته در قریه‌ی عبدالله خیل از مربوطات ولسوالی دره‌ی این ولایت دریک قرارگاه نظامی نیروهای آنان به اثر آتش گرفتن بالون گاز، انفجار رخ داده است.ک

از سوی دیگر جبهۀ ضد طالبان موسوم به مقاومت ملی در یک اعلامیۀ خبری در صفحه‌ی « X » ( تویتر سابق) خود گفته است نیرو های این جبهه طالبان را در قریه‌ی عبدالله خیل ولسوالی درۀ ولایت پنجشیر هدف قرار دادند که در این حمله ۱۳ تن از نظامیان طالبان کشته و دو تن دیگر آنان زخمی شده اند.

این ادعا رسماً از سوی طالبان تأیید نشده ، اما صیف الدین لتون سخنگوی والی طالبان در ولایت پنجشیر با نشر خبرنامه‌ی گفته است ، در جریان تبدیلی گروه های نظامی شان در محل به منظور چک کردن سلاح های شان ، تیر اندازی کرده اند .
شماری از باشتده گان محل از شاهدان عینی در صحبت بارادیو آزادی میگویند صدای انفجار و تیر اندازی را شنیده اند که پس از آن اجساد و زخمی های نظامیان طالبان از محل رویداد انتقال داده شدند .

این درحالیست که به اساس معلومات برخی از منابع ، در حال حاضر حدود ۲۵ هزار نیروی نظامی طالبان در ولایت پنجشیر مستقر استند و تمام روستاهای این ولایت را با روش سختگیرانه کنترول میکنند .
حدود یک سال پیش نیز در منطقه‌ی درهٔ عبدالله خیل پنجشیر، میان مردم مسلح محل و نیروهای طالبان در گیری های خونین رخ داد که هر دو طرف تلفات سنگین دادند .

دو افغان و شش تن دیگر در زندان قزل حصار شهر کرج ایران اعدام شدند

حلقهٔ دار و جلاد در ایران
حلقهٔ دار و جلاد در ایران

سازمان حقوق بشری ایران می‌گوید که دست کم ۸ زندانی از جمله دو افغان در زندان قزل حصار کرج اعدام شدند.

این سازمان غیردولتی که در ناروی مستقر است، روز جمعه با نشر گزارشی گفته که این افراد چهارشنبۀ گذشته به اتهام محاربه و قتل عمدی اعدام شده اند.

سازمان حقوق بشری ایران اخیراً به رادیو آزادی گفته بود که در ۹ ماه نخست سال روان میلادی دست کم ۳۳ افغان در ایران اعدام شده اند که نسبت به زمان مشابه در چند سال اخیر چند برابر افزایش را نشان می‌دهد.

ضمیر کابلوف: دعوت از طالبان در «نشست بریکس» وابسته به تصمیم اعضای این سازمان است

  ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ رئیس جمهور روسیه برای افغانستان
 ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ رئیس جمهور روسیه برای افغانستان

ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ رئیس جمهور روسیه برای افغانستان گفته که دعوت نمایندۀ طالبان به نشست آیندۀ بریکس به فیصلۀ اعضای این سازمان اقتصادی بستگی دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری تاس روسیه که به روز جمعه نشر شده، کابلوف گفته که روسیه در این بخش بدون رضایت شریکانش نمی‌تواند که کشورهای دیگر را به این گونه نشست‌ها دعوت کند.

نشست آیندۀ بریکس از ۲۲ تا ۲۴ اکتوبر در شهر کازان روسیه برگزار خواهد شد.

حکومت طالبان پیش از این درخواست کرده بود که نمایندگانش به این نشست دعوت شوند.

پیش از اظهارات کابلوف، اندری رودینکو، معین وزارت خارجۀ روسیه به روز پنج‌شنبه گفته بود که تا هنوز درخواست طالبان تأیید نشده است.

در نخست تنها برازیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی اعضای سازمان بریکس بودند، اما در سال روان میلادی مصر، عربستان سعودی، امارات متحدۀ عربی، ایران و ایتوپیا هم عضویت این سازمان را بدست آوردند.

طالبان از افزایش ورود گردشگران خارجی که برای دیدار از ولایات بامیان و بدخشان می آیند، خبر دادند

محل بودای تخریب شده در ولایت بامیان
محل بودای تخریب شده در ولایت بامیان

مقام‌های ولایت کندز مدعی اند که ورود گردشگران خارجی از طریق بندر شیرخان افزایش یافته است.

حافظ عبیدالله، مسئول ریاست قنسولی خارجی طالبان در کندز به رسانه‌های داخلی گفته که از آغاز سال جاری میلادی تا کنون ۶۵۰ گردشگر خارجی که شامل شهروندان کشورهای مختلف می‌شوند، از طریق بندر شیرخان وارد افغانستان شدند.

گفته شده که مقصد اصلی بیشتر این گردشگران ولایت‌های بدخشان و بامیان بوده است.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در بیش از سه سال گذشته رویدادهای امنیتی در این کشور کاهش یافته و طالبان مدعی اند که بازدید گردشگران خارجی از افغانستان بیشتر شده است.

اما هنوز هم بسیاری از مردم، به ویژه آن دسته از افغان هایی که در حکومت‌های قبلی کار کرده اند، نمی‌توانند با اطمینان خاطر قصد رفتن به افغانستان را داشته باشند.

امیر خان متقی: کشت کوکنار در افغانستان صفر شده است

کمپاین طالبان برای تخریب کشتزار های کوکنار در افغانستان.
کمپاین طالبان برای تخریب کشتزار های کوکنار در افغانستان.

با آنکه سازمان‌های بین‌المللی امسال از افزایش کشت کوکنار در افغانستان خبر دادند، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان گفته که کشت مواد مخدر در افغانستان صفر شده است.

او روز جمعه و پس از نشست فارمت مسکو در یک نشست خبری گفت که حکومت آنان کشت مواد مخدر را در افغانستان به صفر رسانده است.

اما نهاد السیس در گزارش تازۀ خود با استناد به عکس‌های ماهواره‌ای از مزارع کوکنار گفته که امسال در افغانستان بر ۷ هزار و ۲۸۲ هکتار زمین کوکنار کشت شده بود.

پیش از این ادارۀ مبارزه با مواد مخدر و جرایم ملل متحد هم گفته که امسال کشت کوکنار در افغانستان نسبت به سال پیش افزایش یافته است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG