لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۲

اکثر شهروندان روسیه از سفر به چهار کشور اروپایی منع شدند


میدان هوایی مسکو
میدان هوایی مسکو

سفر شهروندان روسیه با ویزه سیاحتی اروپا (شنگن) به پولند، استونیا، لاتویا و لتوانیا ممنوع شد.

این چهار کشور اعلام کرده اند که سر از امروز ۱۹ سپتمبر شهروندان روسیه دیگر نمی‌توانند که با ویزه شنگن برای مقاصد سیاحتی، تجاری، ورزشی و فرهنگی به این کشور‌ها سفر کنند.

پیش از این پولند، لتوانیا، لاتویا و استونیا در اوایل ماه جاری با نشر یک اعلامیه ابراز نگرانی کردند که ممکن بخاطر ادامه حملات گسترده روسیه به اوکراین شمار قابل ملاحظه از شهروندان روسیه به این کشور‌ها هجوم آورند.

سوئیس هم اعلام کرده که توافق‌نامه تسهیل روند ویزه به شهروندان روسی را به حالت تعلیق در آورده.

پولند و کشورهای بالتیک گفته اند که ممنوعیت سفر بر شهروندان روسیه بگونه کامل نیست بلکه برخی استثنائات را دارد.

براساس اظهارات این کشورها، مخالفان حکومت روسیه، موارد حقوق بشری و ماموریت‌های دیپلماتیک و بازدید خانواده‌های دیپلمات‌ها از این ممنوعیت مستثنی خواهند ماند.

اعضای اتحادیه اروپا در ماه اگست در مورد ممنوعیت سفر تقریباً کامل شهروندان روسی به اروپا بحث کردند، اما جرمنی و فرانسه استدلال کردند که چنین اقدام نتیجه معکوس خواهد داشت.

اتحادیه اروپا در ۳۱ اگست امسال توافق‌نامه تسهیل صدور ویزه به شهروندان روسیه را به عنوان اولین گام ضروری به حالت تعلیق درآورد.

مقام‌های روسیه هرنوع مخالفت عمومی و حتی خصوصی علیه تهاجمش بر اوکراین را شدیداً محکوم کرده و اقدامات سختگیرانه علیه رسانه‌ها و موسسات غیردولتی را تشدید کرده اند.

روسیه حملات گسترده‌اش بر اوکراین را در ۲۴ فبروری امسال آغاز کرد که در نتیجه ده‌ها هزار روس احتمالاً برای فرار از سختگیری‌های حکومتی و یا هم برای فرار از تحریم‌های بی‌سابقه اقتصادی، هوایی، تجاری و سایر تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورشان، روسیه را ترک کردند.

XS
SM
MD
LG