لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۶

دوستم: اگر دنیا از ما حمایت کند در ۱۵ روز ولایات شمال پاکسازی خواهد شد


عبدالرشید دوستم رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان
عبدالرشید دوستم رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان

عبدالرشید دوستم رهبر حزب جنبش ملی اسلامی با ابراز خشم از وضعیت اخیر در مناطق تحت تسلط طالبان در افغانستان تاکید می‌کند که اگر دنیا از جبهه مقاومت ملی حمایت کند، آنها ظرف ۱۵ روز تمام ولایات شمال افغانستان را از وجود طالبان پاکسازی می‌کنند.

او گفت که در برابر آنها (طالبان) زور به کار است و باید مبارزه کنند.

آقای دوستم این سخنان را در یک نشست مجازی که به مناسبت یازدهمین سال کشته شدن برهان الدین ربانی رهبر سابق حزب جمعیت اسلامی راه اندازی شده بود، گفته است.

او به نشست برخی سیاستمداران افغان که در جریان هفته جاری در ویانا برگزار شده بود اشاره کرده گفت: " این گپ با برگزاری اجلاس، صدور اعلامیه ها و مسایل دیگر و این که صرف با خارجی ها صحبت شود، امکان پذیر نیست. اگر با ما کم هم صحبت شود، از یک طرف تا کابل و از سوی دیگر تا هرات در ۱۵ روز گپ آنها {طالبان} خلاص می‌شود."

عبدالرشید دوستم می‌گوید، یارمحمد دوستم پسرش همراه با چند قوماندان خود به تاجیکستان رفته که این موضوع طالبان را نگران ساخته است، اما آقای دوستم در مورد هدف رفتن پسرش به تاجیکستان جزئیات بیشتر نداد.

دوستم می‌گوید که پس از سقوط افغانستان و خروج آنها، برای امریکا و تمام جهان روشن شد که طالبان به وعده های خود عمل نکرده و روابط خود را با گروه القاعده قطع نکردند. اما این ادعا ها را طالبان قبلاً رد کرده اند.

این اظهارات او در حالی است که خودش نیز از سوی سازمان بین المللی حقوق بشر متهم به نقض حقوق بشر شده است.

عبدالرشید دوستم که افغانستان را کشوری تحت "تهاجم" پاکستان می‌خواند، امریکا و محمد اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان را "خائن" خوانده و مدعی است که محمد اشرف غنی به او اجازه نداد آنطور که می‌خواست با طالبان بجنگد.

با این حال، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور مخلوع، در مصاحبه با شبکه ABN افغانستان گفت که قبل از خروج وی و ورود طالبان به کابل، به گفته او، پایه های نظام جمهوری توسط برخی از حلقات معامله گر در حال فروپاشی بود.

آقای غنی در مصاحبه اش از زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه پیشین ایالات متحده در امور صلح افغانستان به شمول عبدالرشید دوستم نام برد و آنها را به تلاش برای تضعیف نظام جمهوری متهم کرد.

خلیل‌زاد: از پایان جنگ خوشحال و از شرایط دشوار افغانستان متأثرم
please wait

No media source currently available

0:00 0:22:51 0:00

رادیو آزادی تلاش کرد نظر حکومت طالبان را در مورد اظهارات عبدالرشید دوستم جویا شود، اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان تا نشر این گزارش به سوالات رادیو آزادی پاسخ نداد.

اما طالبان پیش از این سیاسیون افغانستان را به شمول عبدالرشید دوستم "جنگجو و افراد آزمایش شده" عنوان کرده اند.

پیش از این، در بیست و شش سنبله احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی در برابر طالبان، در نشستی با سیاستمداران افغان در ویانا گفته بود که موضوع افغانستان راه حل نظامی ندارد.

او گفت که طالبان از آنها می‌خواهند که تسلیم شوند، اما آنها تا تشکیل یک حکومت فراگیر که در آن حقوق همه افغان ها محفوظ باشد، مبارزه خواهند کرد. اما دست دوستی نیز دراز می‌کنند.

XS
SM
MD
LG