لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۸

مکرون: قحطی در افغانستان در دستور کار مشترک جهان قرار گیرد


امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه
امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه

در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، رهبران جهان روی گرسنگی و عدم مصونیت غذایی در جهان تمرکز، کردند.

شماری از رهبران در بارۀ وضعیت بد اقتصادی و فقر در افغانستان ابراز نگرانی کرده و شماری از آنها نیز در مورد محرومیت دختران افغان از آموزش ابراز ناراحتی کرده اند.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در سخنرانی خود گفت که افغانستان با یک بحران بشری و قحطی شدید روبرو است و خواست که قحطی در افغانستان به حیث بخشی از دستور کار مشترک جهان در نظر گرفته شود.

در این نشست اولاف شولز صدراعظم جرمنی نیز از جامعۀ جهانی خواست که در مورد محرومیت دختران افغان از آموزش توسط طالبان، بی‌تفاوت نباشند.

اولاف شولز صدراعظم جرمنی
اولاف شولز صدراعظم جرمنی

شولز گفت که هیچ کس در برابر محرومیت دختران افغان از تحصیل و تخطی از حقوق بشری آنها توسط طالبان، نباید سکوت کند.

پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان در ماه اگست سال گذشته، جرمنی بعد از ایالات متحدۀ امریکا بیش از هر کشور دیگر، پناهجویان افغان را پذیرفته است.

اولاف شولز با اشاره به این موضوع گفت که جرمنی میلیون‌ها پناهنده از افغانستان، شرق میانه و اخیراً از اوکراین را پذیرفته و به این کار خود افتخار می‌کند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که طالبان اقدامات لازم را در زمینه‌های آزادی‌های مدنی و حقوق بشری شهروندان خود، باید انجام دهند.

آرشیف - رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
آرشیف - رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه

اردوغان افزود که به تحولات مثبت در افغانستان خوشبین است و از افغان‌ها حمایت می‌کند.

ترکیه در جملۀ کشورهایی است که پس به قدرت رسیدن دوبارۀ طالبان بر افغانستان، کاروان‌های کمک‌های بشری قابل توجهی را به این کشور ارسال کرده و تلاش می‌کند تا به تعامل با مقامات طالبان ادامه دهد. اما در عین حال شماری از مخالفان طالبان، مانند عبدالرشید دوستم و محمد محقق در ترکیه هستند و از طریق نشست‌های آنلاین در ایجاد هماهنگی بر ضد طالبان، تلاش می‌کنند.

XS
SM
MD
LG