لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۷

خبرنگاران: فضای کار برای رسانه ها در افغانستان ترسناک و تنگ‌تر شده است


تصویر آرشیف : شماری از خبرنگاران در کابل
تصویر آرشیف : شماری از خبرنگاران در کابل

بسیاری از خبرنگاران که در داخل افغانستان کار می کنند می گویند که به دلیل تهدیدات و بازداشت ها٬ در ترس و هراس به سر می برند.

درهمین حال٬ دفتر هیئت معاونت سازمان ملل ( یوناما ) می‌گوید افغانستان به یک چارچوب روشن برای حفاظت از آزادی رسانه‌ها نیاز دارد.

یکی از خبرنگارانی که همین اکنون در زیر حاکمیت طالبان کار رسانه‌یی انجام می‌دهد و نظر به آنچه مشکلات امنیتی نسبت به خود عنوان می‌کند٬ نمیخواهد نامش در گزارش گرفته شود می‌گوید، کار رسانه‌ای زیر حاکمیت طالبان روز به روز دشوارتر می‌شود:

"اجازۀ پوشش رویدادهای امنیتی برای خبرنگاران داده نمی‌شود، اجازۀ برخی از موضوعات در سطح شهر حتی موضوعات عادی داده نمی‌شود برای ما، مردم آنقدر ترس آنها را فرا گرفته که نمی‌توانند آزادانه صحبت کنند حتی در برخی موارد روی موضوعات بسیار عادی موضوعات اجتماعی، اقتصادی مردم، شهروندان کابل از صحبت ابا می‌ورزند".

تصویر آرشیف جنبهٔ تزئینی دارد
تصویر آرشیف جنبهٔ تزئینی دارد

در همین حال٬ مینه یکی دیگر از خبرنگاران زن در افغانستان می‌گوید، قانون دسترسی به اطلاعات افغانستان که به گفتۀ او یکی از بهترین قوانین در این حوزه است، اکنون به گونۀ درست عملی نمی‌شود.

او همچنان از شریک نکردن اطلاعات با خبرنگاران زن از سوی برخی مسئولان حکومت طالبان انتقاد می‌کند.

"قانون حق دسترسی به اطلاعات افغانستان که بهترین قانون در جهان است داریم، اما زمانی می‌توانیم خوشحال باشیم که این قانون به گونۀ درست تطبیق شود و متاسفانه این قانون امروز بصورت درست تطبیق نمی‌شود و دولت مردان ما در بعضی مواقع از دادن اطلاعات ابا می ورزند مخصوصا برای خانم‌ها".

سخنگویان حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو ازادی در این باره پاسخ ندادند، اما پیش از این بارها گفته اند که رسانه‌ها و خبرنگاران آزاد هستند که مطابق به قانون رسانه‌ها کار کنند.

سرپرست دفتر یوناما در کابل در دیدار با شماری ازخبرنگاران از کار آنان تمجید کرده است

این درحالیست که مارکوز پوتزل، سرپرست دفتر هیئت معاونت سازمان ملل (یوناما) به روز چهارشنبه در دیدار از یکی از رسانه‌های خصوصی در افغانستان گفته است، خبرنگاران نباید از امنیت شخصی خود ترس داشته باشند و سکوت کنند.

دفتر یوناما به روز چهارشنبه در حساب توییتر خود به نقل از آقای پوتزل نوشته که "جامعۀ سالم به رسانه‌های آزاد ضرورت دارد".

در بخشی از این توییت همچنان آمده است: "برای حفاظت از آزادی رسانه‌ها در افغانستان به یک چارچوب روشن نیاز است".

یک تن از نمایندگان نهادهای حامی رسانه‌ها و خبرنگاران که نخواست نام و صدایش در این گزارش نشر شود، به رادیو آزادی می‌گوید، حکومت طالبان در یک سال گذشته با وجود دادخواهی‌ها چهارچوب مشخصی برای کار رسانه‌ها و حفاظت از آزادی بیان تعریف نکرده است.

"برای حفاظت از آزادی بیان یک چهار چوب مشخص که مطابق آن خبرنگاران و همچنان رسانه‌ها بتوانند به گونۀ آزادانه و بدون ترس و هراس فعالیت کنند نیاز است و هر چه عاجل‌تر باید از سوی نظام امارت اسلامی افغانستان ساخته شود".

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان و بلال کریمی، معاون آن تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌ها در این باره پاسخ ندادند.

آقای مجاهد پیش از این گفته بود که آنان کمیسیون تخطی رسانه‌ها را دوباره تشکیل خواهند داد.

از آغاز حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان رسانه‌های زیادی بسته شدند و خبرنگاران زیادی هم یا بیکار شدند یا ترک کشور کردند.

ویدیوها و عکس‌های از برخی خبرنگاران در شبکه‌های اجتماعی به نشر رسیده که پس از حاکمیت دوباره طالبان در داخل و کشورهای همسایه به کارهای شاقه روی آوردند.

با این همه زندانی شدن، لت وکوب و تهدید خبرنگاران در یک سال گذشته مواردی اند که نهادهای بین‌المللی از جمله نهادهای حامی خبرنگاران گزارش کرده اند. مواردی که حکومت طالبان آن را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG