لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۰

اعتراضات مردمی در ایران زنده گی مهاجرین افغان را نیز تحت تاثیر قرار داده است


صحنه یی از اعتراضات مردمی در ایران
صحنه یی از اعتراضات مردمی در ایران

اعتراضات مردمی در ایران که در برخی از موارد منجر به خشونت ها نیز گردیده است٬ زنده گی مهاجرین افغان را نیز در آن کشور تحت تاثیر قرار داده است.

تعدادی از افغانهای مهاجر در ایران می‌گویند که از چندین روز به این طرف٬ به امکانات غذایی و انترنت دسترسی ندارند.

احسان حکیمی یک سال است که در اصفهان ایران زندگی می‌کند.

او می‌گوید از زمان کشته شدن دختر ایرانی به نام مهسا امینی، تعداد زیادی از مردم در شهرهای مختلف این کشور دست به تظاهرات و راه‌پیمایی زده اند که این کار بر زندگی شماری از پناه‌جویان افغان نیز تاثیر منفی گذاشته است.

اقای حکیمی به رادیوآزادی گفت:

«اینترنت ما قطع شده است، خانواده‌های ما نگران ما و ما نگران آن‌ها هستیم، دکان‌ها و فروشگاه‌های بزرگ همه بسته اند، نان خشک در نانوایی‌ها نیست، قیمت مواد غذایی افزایش یافته است، شرکت هایی که افغان ها کار می‌کنند، آن‌ها نیز بسته شده اند گپ دیگر این که از ترس این که گرفتار نشویم بیرون برآمده نمی‌توانم.»

گسترش اعتراضات مردمی منجر به مسدود شدن بسیاری از بازار ها و ادامه خشونت ها در ایران گردیده است
گسترش اعتراضات مردمی منجر به مسدود شدن بسیاری از بازار ها و ادامه خشونت ها در ایران گردیده است

یک محصل افغان که برای ادامه تحصیل به ایران رفته و در "دانشگاه تهران" درست میخواند٬ اما به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نامش در این گزارش ذکر شود، اما به رادیو آزادی می‌گوید که وضعیت اخیر آنان را از انجام کارهای شان عقب انداخته است.

«دانشگاه‌ها از یک هفته گذشته تعطیل است، کلاس‌ها برگزار نمی شود، مشکلات اینترنت به وجود آمده، نبود اینترنت دانشجویان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است، خبرهایی هم که از بیرون دانشگاه و لیلیه میاید متاسفانه همه منفی است بنابراین هر حادثه ای قابل انتظار است، دانشجویان کاملاً در حالت انزوا قرار دارند.»

این محصل افغان می‌گوید گاهی برخی از محصلین ایرانی در داخل "دانشگاه تهران" نیز اعتراض می‌کنند که این کار امنیت محصلین افغان را نیز تهدید می‌کند.

تصویر آرشیف: دروازه ورودی « دانشگاه تهران»
تصویر آرشیف: دروازه ورودی « دانشگاه تهران»

خانواده برخی از پناه‌جویان افغان که در افغانستان اند به رادیو آزادی گفتند که وضعیت اخیر در ایران آنان را بسیار نگران کرده است.

یکی از مهاجرین افغان در ایران: از ترس بازداشت شدن٬ حتی بیرون رفته نمی توانیم

رحمان الله برادر احسان حکیمی به رادیو آزادی از کابل گفت:

«چهار الی پنج روز است که نمی‌توانم با احسان الله تماس بگیرم، خدمات اینترنت در آن‌جا قطع شده است ما خیلی نگران او هستیم.»

یک زن افغان که باشندۀ کابل است و به دلیل نگرانی‌های امنیتی نمی‌خواهد نامش در این گزارش نوشته شود، می‌گوید که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، به دلیل این‌که برادر کوچک‌ترش و برادر شوهرش در دولت پیشین کار می کردند٬ از افغانستان گریختند و به ایران رفتند اما وضعیت امنیتی اخیر در ایران آنان را نگران کرده است.

«اوضاع ایران بدتر از افغانستان شده است، می ترسیم خدای ناکرده اخراج نشوند و به افغانستان بیایند و در راه به دست طالبان نیفتند نگرانی ما بیشتر شده است.»

این در حالی است که هفته گذشته یک دختر ۲۲ ساله ایرانی به نام مهسا امینی به دلیل آن‌چه که بی حجابی گفته شده بود توسط نیروهای «گشت ارشاد» ایران بازداشت شد که سپس بر اساس گزارش ها بر اثر شکنجه جان باخت.

داکتران به تاریخ ۱۶ سپمبر مرگ مهسا امینی را اعلان کردند که این اتفاق باعث شد معترضان در شهرهای مختلف ایران به جاده ها بریزند و دست به مظاهره و راهپیمایی بزنند.

XS
SM
MD
LG