لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۱

متقاعدین: دو سال می‌شود حقوق تقاعدی ما پرداخت نشده است


آرشیف - ریاست خزینه تقاعد
آرشیف - ریاست خزینه تقاعد

مسئولان انجمن متقاعدین افغانستان وضعیت اقتصادی بازنشسته‌گان را بحرانی خوانده و می‌گوید، بازنشسته‌گان ضرورت اشد به حقوق تقاعدی‌شان دارند.

افندی سنگر، رئیس این انجمن روز یک‌شنبه به رادیوآزادی گفت، حقوق تقاعدی که حق مسلم‌ متقاعدان است، از دوسال به این طرف پرداخت نشده است: "متقاعدین در حال حاضر حقوق را می‌خواهند که از معاش‌شان وضع شده است، به اساس قانون زمانی که سال جدید می‌شود باید حقوق متقاعدین پرداخت شود، اما متاسفانه ما متقاعدین در سال ۱۴۰۰ هم حقوق نگرفتن و حالا که هفت ماه از سال ۱۴۰۱ سپری شده هم حقوق متقاعدین داده نشده است."

او افزود که برای پرداخت حقوق بازنشسته‌گان مبلغ ۴ میلیارد افغانی از سوی حکومت طالبان منظور شده است که این رقم در تناسب به تعداد متقاعدین در افغانستان کافی نیست.

در این حال شماری از باز نشسته‌گان اداره‌های نظامی و ملکی نظام پیشین نیز از مشکلات اقتصادی شان سخن گفته و تاکید بر پرداخت حقوق‌شان از سوی حکومت طالبان دارند.

محمد طاهر ظفری یکی از این متقاعدین در مورد به رادیو آزادی گفت: "هر متقاعد فرزند، نواسه و دیگر خانواده دارد، ما تقاضا داریم تا مشکلات ما بر طرف شود ما در حالت بدی قرار گرفتیم، نه لباس و نه فرش و نه ظرف داریم که فروخته مصرف خانه را کنیم."

یک فرد بازنشسته: این پول خیرات یا بخشش نیست، حق مسلم ماست و باید برای ما پرداخت شود

یک متقاعد دیگر که خواست نامش در گزارش گرفته نشود به رادیو آزادی گفت که کرایۀ خانه دارد و جز همین حقوق تقاعد دیگر چیزی ندارد: " جز دربار خدا و حقوق تقاعد دیگر هیچ عایدی هم ندارم. این پول خیرات یا بخشش نیست، حق مسلم ماست و باید برای ما پرداخت شود."

این بار نخست نیست که بازنشسته‌گان یا متقاعدین خواهان پرداخت حقوق‌شان از سوی حکومت طالبان شدند. آنان پیش از این نیز برای دریافت حقوق بازنشسته‌گی‌شان صدا بلند کرده اند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در پاسخ به نگرانی‌های بازنشسته‌گان در پیام نوشتاری به رادیوآزادی گفت، موضوع متقاعدین تحت بحث قرار دارد و تا هنوز در موردشان فیصلۀ نهایی صورت نگرفته است.

اما متقاعدین تاکید دارند که روند تصمیم گیری حکومت طالبان در مورد پرداخت حقوق بازنشسته‌گی زمانگیر شده و این مسئله آنان را با مشکلات جدی اقتصادی روبه‌رو کرده است.

این در حالیست که پس از روی کار آمدن حکومت طالبان به ویژه در چند ماه اخیر بهای مواد خوراکی در بازارهای افغانستان تا دو برابر افزایش یافته و این مسئله زندگی را برای مردم نادار از جمله بازنشسته‌گان دشوار کرده است.

به اساس معلومات انجمن متقاعدین افغانستان، آمار ارائه شده در سال ۱۴۰۰ هجری خورشیدی نشان می‌دهد که شمار بازنشسته‌گان ملکی در افغانستان به ۹۲۲۵۴ تن و شمار بازنشسته‌گان نظامی به ۵۶۶۲۷ تن می‌رسد.

XS
SM
MD
LG