لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۲

رئیس جمهور اوکراین به سربازان تسلیم شدۀ روسی سه ضمانت داد


ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین به سربازان تسلیم شدۀ روسی سه ضمانت داده است.

نخست اینکه با آنها برخورد درست بشری صورت خواهد گرفت، دوم، هیچ کس از تسلیم شدن آنها در روسیه آگاه نخواهد شد و سوم و اخیر هم اینکه اگر سربازان تسلیم شده نگرانی از بازگشت به روسیه دارند، برای آنها هم تدابیری در نظر گرفته خواهد شد.

زلنسکی شب گذشته (۲۴ سپتمبر)، پیامش را به زبان روسی به نیرو‌های آنکشور رساند.

او خطاب به سربازان روسی گفته که بهتر است این نیرو‌ها در جنگ اشتراک نکنند، در غیر آن به عنوان مجرم جنگی در یک کشور خارجی کشته می‌شوند.

این اظهارات رئیس جمهور اوکراین پس از آن صورت می‌گیرد که روسیه اعزام قسمی شماری دیگری از نیرو‌های ذخیره خود را برای تقویت سایر نظامیان این کشور در اوکراین آغاز کرده است.

زلنسکی این اقدام را که از سوی همتای روسی‌اش ولادیمیر پوتین در ۲۱ سپتمبر اعلام شد، نکوهش کرده و آنرا جنایت خوانده است.

همزمان، پوتین فرمانی را دیروز صادر کرد که بر اساس آن، هر سرباز تسلیم شده‌ای روسی به اوکراین، به مجازات ده سال زندان محکوم خواهد شد.

همزمان، روندی که همه پرسی برای پیوستن چهار منطقه اوکراین با روسیه نام داده شده، دیروز هم ادامه یافت.

شماری از نیروهای اوکراین
شماری از نیروهای اوکراین

این روند در مناطق لوهانسک، دونتسک، خِرسون و زپوریژیا که اکنون به صورت قسمی در کنترل روسیه است، با اعتراض‌های اوکراین، غرب و سازمان ملل متحد همراه شده زیرا بر اساس قوانین بین‌المللی، مشروعیتی ندارد.

هیچ ناظر مستقل در این همه پرسی روسیه اشتراک ندارد و حتی به گفتۀ دفتر لوی درستیز اوکراین، کارمندان کمیسیون انتخابات از سوی نیرو‌های نظامی در هر حوزه همراهی می‌شوند.

چهار منطقه اوکراین که اکنون به صورت قسمی در کنترل روسیه قرار دارد، حدود ۱۵ در صد خاک اوکراین را تشکیل می‌دهد.

رئیس جمهور اوکراین از رهبران جهان خواسته تا این اقدام را نکوهش کنند، زیرا به باور او، روند فعلی مشابه با همه پرسی، به معنای الحاق بخشی از خاک اوکراین با روسیه است.

در واشنگتن، رئیس جمهور جو بایدن این اقدام را نکوهش کرده و از وضع تحریم‌های تازه بر روسیه هشدار داده است.

در منطقۀ ماریوپول اوکراین، بیش از صد تن گرد هم آمده و بر آنچه "همه پرسی غیرقانونی" از سوی‌ شان خوانده شده، اعتراض کردند.

تا هنوز نتیجه این اقدام معلوم نیست، اما مسکو در سال ۲۰۱۴ همه پرسی مشابهی را در کریمیای اوکراین راه اندازی کرد و در نتیجه این جزیره به خاک روسیه ملحق شد.

XS
SM
MD
LG