لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۸

اختلاف نظر مقام‌های طالبان در مورد تعلیم دختران؛ یکی آنرا فرض و دیگری مباح خواند


شیر محمد عباس ستانکزی معین وزارت خارجه حکومت طالبان
شیر محمد عباس ستانکزی معین وزارت خارجه حکومت طالبان

اختلاف نظر بین مقام‌های ارشد طالبان در مورد آموزش دختران امروز سه‌شنبه در کابل برملا شد.

شیر محمد عباس ستانکزی معین وزارت خارجه حکومت طالبان گفت که هیچکسی هیچ دلیلی ندارد که بگوید تعلیم بالای زنان فرض نیست.

اما خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان گفت که آموزش یک عمل مباح است.

هر دو مقام در نشستی به مناسبت روز جهانی سیاحت صحبت کردند.

چند ساعت پیش از آغاز نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان، شیر محمد عباس ستانکزی بر بازگشایی مکاتب به روی دانش آموزان دختر بالاتر از صنف ششم تأکید کرد.

آقای ستانکزی که به عنوان رئیس هیئت مذاکره کنندۀ صلح طالبان با حکومت مخلوع افغانستان نیز کار کرده، می‌گوید که مقام‌های مسئول حکومت طالبان مشکل محرومیت دختران از حق آموزش را حل کنند.

او در مراسم بزرگداشت از روز جهانی گردشگری در کابل بیشتر گفت: "با الفاظ صریح می‌گویم که تعلیم بر مرد و زن فرض است. هیچ کسی از موجودیت فرض بودن آن انکار کرده نمی‌تواند. مطلق فرض است بر مرد و زن. هیچ کس هیچ دلیلی ندارد به غیر از این که حرفِ مزاجش باشد که من این را نمی‌پذیرم. دلیل شرعی هیچکس ندارد."

آقای ستانکزی افزود که تأخیر در حل این مشکل سبب فاصله میان مردم و حکومت طالبان می‌شود.

او پیش از این نیز چند بار بر رعایت حق آموزش دختران در افغانستان تأکید کرده است.

اما خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در این نشست گفت: "به هر جا که برویم از تعلیم زیاد سخن گفته می‌شود. تعلیم یک عمل مباح است و این یک حرف علمی است. تعلیم دنیوی مباح است. زمانی که میان مباح و امیر تعارض به میان آید، حکم امیر واجب است."

بخش تعلیمی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، "یونیسف" به تازگی گفت که شمار دخترانی که اجازه نیافته اند، دورۀ ثانوی آموزش‌شان را در افغانستان تکمیل کنند، ۳ میلیون برآورد شده است.

بیش از یکسال است که حکومت طالبان دانش آموزان دختر بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کرده است، بی‌آن که دلیل روشنی در این مورد ارائه کند.

هرچند حکومت طالبان گفته که در چهارچوب آموزه‌های دین اسلام به رعایت حقوق زنان احترام دارد، بسیاری از نهاد‌های مدافع حقوق بشر، طالبان را به نقض حقوق اساسی زنان و دختران متهم کرده اند.

قرار است که وضعیت زنان و دختران در افغانستان در نشست امروز سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویارک به بحث گرفته شود.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما" گفته است که مارکس پوتزل، سرپرست یوناما در بارۀ اوضاع این کشور معلومات خواهد داد.

به تازگی، پوتزل بسته ماندن مکتب‌های متوسطه و لیسه دخترانه در افغانستان را اقدام "غم انگیز، شرم آور و قابل جلوگیری" خوانده بود.

ژولیا پارسی یکی از فعالان حقوق زن در افغانستان انتظار دارد که در این نشست راه‌های حل مشکلات زنان و دختران جست‌وجو شود.

او به رادیو آزادی گفت: "ما امید داریم که شورای امنیت در مورد موضوعات جدی در افغانستان، بسته شدن در مکاتب و دانشگاه ها، تمامی دفاتر به روی زنان، محدودیت هایی که بیشتر بر زنان وضع شده، چه از لحاظ رسانه‌ها و چه از لحاظ کار‌های روزمره، گشت و گذار، سفر ها. تمام محدودیت هایی که بر زنان افغانستان وضع شده، برداشته شوند. در این مورد جدی صحبت شود و از حق زنان افغانستان دفاع کنند."

فوزیه کوفی
فوزیه کوفی

فوزیه کوفی، یکی از چهار عضو زنِ هیئت گفت‌وگو کنندۀ صلح نظام جمهوری مخلوع افغانستان گفته است راهی نیویارک شده و در مورد وضعیت زنان و دختران در افغانستان به شورای امنیت معلومات خواهد داد.

به گفته یوناما، نشست شش و سی دقیقۀ شام به وقت افغانستان آغاز می‌شود.

این نشست در حالی است که بسیاری از زنان افغان در اداره‌های دولتی طالبان نیز وظایف‌شان را از دست داده اند.

حجاب اجباری و محدودیت بر گشت و گذار از اقدامات دیگر طالبان است که به گفتۀ زنان، آنان را سخت با مشکلات روبه‌رو کرده است.

XS
SM
MD
LG