لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۰

لاس انجلس تایمز: پول افغانستان مانند اقتصادش در حال تکه تکه شدن است


آرشیف - بانکنوت های ده و بیست افغانیگی
آرشیف - بانکنوت های ده و بیست افغانیگی

لاس انجلس تایمز

روزنامۀ لاس انجلس تایمز به وضعیت "بانکنوت‌های افغانی" واحد پولی افغانستان توجه کرده و نوشته که "پول افغانستان مانند اقتصاد آن کشور در حال تکه، تکه شدن است."

لاس انجلس تایمز از قول الله محمد آریا یک صراف سرای شهزاده کابل که در برابر بانکنوت‌های افغانی رویهم انباشته شده نشسته، نوشته که از هر ۱۰ هزار بانکنوت موجود در مقابل او، شاید ۱۰۰۰ بانکنوت آن، هنوز قابل استفاده باشد.

به نوشتۀ روزنامه، اکثر بانکنوت‌های افغانی، به هم چسپانده شده و شاید که شمارۀ مسلسل بسیاری آنها نیز با هم مطابقت نداشته باشد.

در ادامۀ مطلب روزنامۀ لاس انجلس تایمز آمده آنچه که وضعیت موجود را بدتر کرده، تحریم‌های گسترده غرب و منجمد شدن میلیارد‌ها دالر از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان توسط واشنگتن است.

به این معنی که کارت‌های اعتباری و پرداخت‌های آنلاین پایان یافته، این امر افغانستان را به یک اقتصاد صرفاً پول نقد تبدیل کرده که نه تنها کنترل سرمایه و میزان دریافت پول از بانک را محدود می‌کند، بلکه هیچ بانکنوت جدید هم برای جایگزینی پول‌های فرسوده، وارد دوران نمی‌شود.

میل آنلاین

نشریۀ میل آنلاین در مورد اظهارات اخیر یکی از اعضای ارشد حکومت طالبان گزارش خبرگزاری اسوشتیدپرس را منتشر کرده است.

در مطلب آمده که شیرمحمد عباس ستانکزی معین سیاسی وزارت خارجه طالبان، دیروز سه‌شنبه در یک گردهمایی مقامات ارشد طالبان از حاکمان جدید افغانستان خواست که دروازه‌های مکاتب را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بازگشایی کنند و به گفتۀ آقای ستانکزی، هیچ دلیلی موجه در اسلام نیز برای این ممنوعیت وجود ندارد.

در ادامه آمده که این درخواست، صدای معتدل و نادری بود که در بین تدابیر خشن تحمیل شده توسط طالبان از سال گذشته به اینسو، در کابل بلند می‌شود.

طالبان چندی پس از بازگشت به قدرت در افغانستان در بیش از یک سال گذشته، دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران بسته و گفته اند که در باره طرح بازگشایی این مکاتب کار می‌کنند، ولی با گذشت بیش از یکسال تا هنوز هم، موفق به این کار نشده اند.

در مطلب چاپ شده در میل آنلاین آمده که سازمان ملل متحد این ممنوعیت را "شرم آور" خوانده و جامعه بین المللی در واکنش به اقدامات سرکوبگرانۀ طالبان در برابر افغان‌ها به ویژه زنان، از به رسمیت شناختن حکومت طالبان خودداری کرده است.

XS
SM
MD
LG