لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۹

میل آنلاین: بلاول بوتو از منزوی شدن بیشتر حاکمان فعلی افغانستان هشدار داده است


 بلاول بوتو زرداری وزیر خارجه پاکستان
بلاول بوتو زرداری وزیر خارجه پاکستان

روزنامه میل آنلاین چاپ بریتانیا به اظهارات بلاول بوتو زرداری وزیر خارجه پاکستان تمرکز کرده است.

او در گفتگو با خبرگزاری فرانس پریس، از جهان خواسته تا با طالبان تعامل کنند.

بلاول بوتو هشدار هم داده که اگر حاکمان فعلی افغانستان بیشتر منزوی شوند، پیامد‌های آن خیلی خطرناک خواهد بود.

به نوشته میل آنلاین، روابط طالبان با پاکستان که یک زمان اردو و استخبارابتش حامی درجه یک طالبان دانسته می‌شد، اکنون با تنش همراه شده است.

وزیر خارجۀ پاکستان گفته که طالبان به فضای سیاسی نیاز دارند به ویژه در مسایلی مانند حقوق زنان که به شدت در افغانستان صدمه دیده است.

به نوشته میل آنلاین، پس از آنکه ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده در کابل کشته شد، ایالات متحده امریکا گفتگو‌ها با طالبان را توقف داد و اتهام وارد کرد که آنها از توافق دوحه تخطی کرده اند. طالبان گفته اند که از حضور ظواهری اطلاعی نداشتند و در این مورد تحقیق می‌کنند اما تا هنوز نتیجه این تحقیق معلوم نیست.

نشریه نشنل انترست به پالیسی‌های امریکا در برابر آسیای میانه و افغانستان تمرکز کرده است.

به نوشتۀ نشریه، ایالات متحده هنگام حضورش در افغانستان، پایگاه‌های نظامی در چندین کشور آسیای میانه مانند ازبیکستان و قرغیزستان داشت و از این پایگاه‌ها برای انتقال نیرو‌های نظامی و تدارکات استفاده می‌کرد. در ادامه آمده که در آن هنگام، چین و روسیه از جنگ امریکا در افغانستان حمایت می‌کردند.

نشنل انترست نوشته که اکنون داستان عوض شده و امریکا به دنبال خروج از افغانستان، دیگر شریک منطقه‌یی ارزشمند برای کشور‌ها نیست.

ایالات متحده به دنبال کشته شدن هزاران سربازش و مصرف کردن صد‌ها میلیارد دالر، افغانستان را ترک کرد اما به نوشته نشریه، نخبه‌های پالیسی خارجی در واشنگتن به این فکر می‌کنند که نیرو‌های امریکایی باری دیگر در منطقه و کشور‌های آسیای میانه حضور داشته باشند.

اما به باور نشنل انترست، هر گونه حضور نیرو‌های امریکایی در این منطقه، شاید زندگی آنها را با خطر روبرو کند و ممکن حس انتقام جویی از سوی برخی بازیگران را در برابر امریکا بیشتر سازد.

XS
SM
MD
LG