لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۲

ایجاد موانع در برابر نهادهای امدادرسان؛ اوچا: عامل ۷۰ درصد آن طالبان مسلح اند


آرشیف - توزیع کمک های بشری به افراد نیازمند در ولایت غور
آرشیف - توزیع کمک های بشری به افراد نیازمند در ولایت غور

ادارۀ هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) گفته است که در ماه آگست گذشته بیشترین مانع در برابر کمک‌رسانی به میان آمده است.

این اداره در اعلامیه‌ای گفته است، در ماه آگست گذشته ۱۲۹ مورد در روند کمک‌رسانی ایجاد شده که عامل ۷۰ درصد آن طالبان مسلح هستند.

در اعلامیه آمده است، ۳۳ مورد موانع ایجاد شده سبب بسته شدن موقت اداره‌های امدادرسان شده و یک دفتر امداد رسان هم به گونۀ دایمی بسته شده که در نتیجه نزدیک به ۲ میلیون تن از دریافت کمک‌ها محروم شده اند.

اوچا گفته است، در ماه آگست گذشته ۲ امداد رسان کشته، ۴ امداد رسان دیگر زخمی و ۱۴ تن دیگر شان بازداشت شده اند.

با آنکه اوچا از عاملان این رویدادها نامی نبرده، اما گفته است که در مجموع مسئولیت این رویدادها به طالبان بر می‌گردد.

این اداره گفته است، ایجاد موانع بر سر راه کمک‌رسانی در افغانستان در ماه آگست نسبت به ماه جولای ۳۹ درصد افزایش یافته است.

در این حال شماری از افراد نیازمند ادعا دارند که کمک های بشری به گونه شفاف توزیع نمی‌شود.

محبوبۀ ۶۰ ساله در پس‌کوچه‌های کابل گدایی می‌کند.

او می‌گوید که خانوادۀ ۷ نفری‌اش که شامل یک عروس و ۶ نواسه‌اش می‌شوند، روزها را در انتظار یک لقمه نان شام می‌کنند.

محبوبه: ما هیچ کمکی نشده، چون واسطه ندارم.

محبوبه می‌گوید، پسرش را در جنگ‌های گذشته از دست داده و اکنون در این مرحلۀ زندگی برای زنده نگهداشتن خانواده‌اش گدایی می‌کند.

او به رادیو آزادی گفت که تا به حال هیچ کمکی از نهادهای امداد رسان دریافت نکرده است: "هیچ کسی را ندارم که کار کند، من موی سفید می‌آیم و در کنار این جاده می‌نشینم. کی می‌خواهد که در این عمر گدایی کند، به ما هیچ کمکی نشده، چون واسطه ندارم."

احمدشاه: چیزی هم که می‌آید به آدم‌های خاص توزیع می‌شود

احمد شاه که باشندۀ ولایت ننگرهار در شرق افغانستان است، می‌گوید که بیکار است و کمک‌های بشری بیشتر به کسانی توزیع می‌شود که در حکومت طالبان شناخت داشته باشد: "چیزی هم که می‌آید به آدم‌های خاص توزیع می‌شود، به ملک‌های قریه توزیع می‌شود و کسانی که با طالبان رابطه داشته باشند، هیچ کسی به فکر غریب نیست."

در همین حال حکومت طالبان می‌گوید، در گذشته کمک‌های بشری اداره‌های امداد رسان بیشتر به افراد غیرمستحق توزیع می‌شد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان با تأکید بر تأمین شفافیت در روند کمک‌رسانی می‌گوید، آنان تلاش می‌کنند که این کمک‌ها به گونۀ شفاف به افراد مستحق برسند: "به تمام اداره‌های کمک‌رسان به شمول اوچا گفته شده که باید شفافیت در روند کمک‌ها را تضمین کنند و فهرست‌شان را دوباره تهیه کنند. طبعاً شکایت‌ها در این زمینه می‌باشد، چون هر کاری که می‌شود، یک تعداد افرادی که نفع‌شان در عدم شفافیت است، ناراحت می‌شوند، اما در مجموع این به نفع ملت است."

این در حالیست که در بیش از یک سال حاکمیت طالبان بیکاری افزایش یافته و فقر به اوجش رسیده است.

به تازگی سازمان جهانی غذا گفته است، افغانستان با یک سال دشوار در زیر حاکمیت طالبان اکنون با خطر قحطی در زمستان پیش رو مواجه است.

XS
SM
MD
LG