لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۰

انفجار در مرکز آموزشی 'کاج' در شهر کابل؛ '۱۹ تن کشته و ۲۷ تن دیگر زخمی شده‌اند'


محل انفجار در مرکز آموزشی کاج
محل انفجار در مرکز آموزشی کاج

در اثر انفجار شدید صبح امروز در یک مرکز آموزشی در غرب کابل، حداقل ۱۹ تن کشته و ۲۷ تن دیگر زخمی شده‌اند.

عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت داخله طالبان در پیام ارسالی به رادیو آزادی کشته شدن این دانش‌آموزان را در مرکز آموزشی به نام "کاج" در منطقۀ دشت برچی تأیید کرده‌است.

او افزود: "امروز یک انفجار در مرکز آموزشی به نام کاج در مربوطات حوزهٔ سیزدهم شهر کابل رخ داد که در نتیجه آن متأسفانه ۱۹ تن دانش‌آموزان بی‌گناه ما شهید و ۲۷ تن دیگر زخمی شدند که عاملان آن تحت تعقیب نیروهای ما قرار دارند، به زودی دستگیر خواهند شد."

از سوی هم برخی از منابع در ساحه به رادیو آزادی گفته اند که تلفات این رویداد بیشتر است.

  • چگونگی انفجار

به گفتۀ باشنده‌گان محل، حوالی ساعت هشت صبح امروز، حمله کننده نخست نگهبان این مرکز آموزشی را هدف قرار داد، سپس در داخل صنف درسی اقدام به حمله انتحاری کرد. بر اساس معلومات ابتدایی ۱۵۰ دانش‌آموز دختر و پسر برای آزمون آزمایشی کانکور جمع شده بودند.

انفجار کابل؛ حداقل ۱۹ کشته، احتمال افزایش تلفات وجود دارد
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:37 0:00

ویدیوهایی‌که از محل رویداد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده در آن ظاهراً اوضاع وخیم به نظر می‌‎رسد.

گواهان رویداد نوعیت این انفجار را حملۀ انتحاری گفته اند.

دو تن از گواهان این رویداد که به دلیل حساسیت موضوع می‌خواهند نام‌های شان در گزارش گرفته نشوند به رادیو آزادی گفتند: "امروز صبح ساعت ۶ بجه ما در کورس کاج آزمون داشتیم، باز رفتیم داخل کورس، صنف پر بود صنف ای (A) و صنف آماده‌گی کاملاً پر بود. صنف ۶۰۰ نفری است باز جای نبود ما رفتیم داخل حیات نشستیم، یگان ۱۷ سؤال ریاضی را حل کرده بودیم تازه که صدای فیر شد یک، سه و چهار صدای فیر شد، بعد از آن فرد انتحاری کننده که مسلح بود گاردها را زدند و داخل آمدند و مستقیم رفتن داخل صنف که دختران بود، بین دختران خود را منفجر کردند و هرج و مرج بود."

"من در صنف بی بودم، در صحنهٔ امتحان بودیم یک سه چهار فایر شد، ما صنف بی (B) بودیم و دروازه را بسته کردیم و نیم ساعت دروازه بسته بود، بیرون نشدیم، بچه گفت انتحاری داخل صنف بی (B) نیاید، کشته شده بود، بالای ۱۵۰ نفر زیاد، چیزی دختران که نصف بود یعنی دخترا خیلی زیاد کشته شده بودند، مردم که بود، طالبان که آمده بودند، مقصد امروز بسیار اتفاق بد افتاده بود."

در همین‌حال، مختار مدبر از مسئولان مرکز آموزشی کاج در صفحهٔ فیسبوک‌اش نوشته است که صبح روز جمعه حمله کننده‌گان انتحاری نگهبانان این مرکز را با شلیک گلوله کشتند و سپس مواد انفجاری همراه‌شان را در میان دانش‌آموزان منفجر کردند.

او نوشته است، در این رویداد به ده‌ها دانش‌آموز که بیشتر شان دختران بودند تلفات وارد شده‌است.

حمله بر مرکز آموزشی کاج چگونه رخ داد، هزاره‌ها چه قدر نگران اند؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:03 0:00

تا هنوز مسئولیت این حمله را کسی بر عهده نگرفته، اما داعش یا گروه دولت اسلامی قبلاً مسئولیت بسیاری از حملات را در منطقۀ دشت برچی در غرب کابل، بر عهده گرفته است.

دشت برچی منطقهٔ است که بیشتر مردم هزاره در آن‌جا زنده‌گی می‌کنند و در گذشته نیز شاهد چنین رویدادها بوده‌است.

در سال ۲۰۲۰، در حمله خونین بر یک مرکز آموزشی به نام "کوثر دانش" در غرب کابل، حداقل ۲۴ دانش‌آموز کشته و حدود ۶۰ تن دیگر زخمی شدند.

این در حالی‌ست که اخیراً نگرانی‌های باشنده‌گان کابل در مورد امنیت کابل رو به افزایش است.

نزدیک به یک هفته پیش نزدیک مسجد وزیر محمد اکبر خان هنگام نماز انفجار شد که به اساس معلومات نهادهای امنیتی طالبان در آن هفت تن کشته و ۴۱ تن دیگر زخم برداشته اند.

پیش از این، در ۲۱ ماه سپتمبر نزدیک به چهارراهی دهمزنگ در یک چای‌خانه انفجار شد که ۳ غیر نظامی جان باخت و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

باشنده‌گان شهر کابل از حکومت طالبان می‌خواهند که امنیت‌شان را تأمین کنند، اما حکومت طالبان بارها به مردم از امنیت کامل در شهر اطمینان داده‌اند.

  • واکنش‌ها به حمله بر مرکز آموزشی کاج

انفجار امروز در مرکز آموزشی «کاج» واکنش‌های را نیز در پی داشته است.

کرن دیکر، شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان می‌گوید که هدف قرار دادن صنف پر از دانش‌آموزانِ که سرگرم سپری کردن امتحان بودند، شرم‌آور است.

خانم دیکر در تویتی گفته که ایالات متحده حمله به مرکز آموزشی کاج را شدیداً محکوم می‌کند.

او افزوده است که همه دانش‌آموزان باید بتوانند در فضای آرام و بدون ترس به آموزش ادامه دهند.

این دیپلومات ارشد امریکا با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرده‌است.

یوناما یعنی دفتر هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان می‌گوید که در میان وخامت وضعیت امنیتی در افغانستان، کابل باری دیگر امروز هدف انفجاری قرار گرفت.

یوناما در تویتی گفته است که شمار زیادی غیر نظامیان در مرکز آموزشی در منطقۀ که باشندگان‌اش عمدتاً هزاره و شیعه هستند کشته و زخمی شدند.

ادارۀ حمایت از کودکان ملل متحد یونیسف می‌گوید که از حملۀ وحشتناک در داخل مرکز آموزشی کاج در منطقۀ دشت برچی در غرب کابل تکان خورده است.

این اداره در رشته تویت‌هایی می‌گوید که این عمل شنیع، جان ده‌ها دختر و پسر نوجوان را گرفت و تعداد زیادی را به شدت زخمی کرد.

یونیسف گفته که خشونت در داخل و اطراف نهاد های آموزشی هرگز پذیرفتنی نیست.

یونیسف در ادامه گفته که چنین مکان‌هایی باید بهشتی از آرامش باشند که کودکان بتوانند در آن بیاموزند، در کنار دوستان خود باشند و در ساختن مهارت‌هایی برای آیندۀشان احساس امنیت کنند.

این اداره افزوده است که به تمام جوانب در افغانستان بار دیگر یادآوری می‌کند که به حقوق بشر پایبند باشند، آن را رعایت کنند و مصونیت و حفاظت کودکان و جوانان را تضمین کنند.

مؤسسۀ حمایت از کودکان (سیف د چلدرن) هم می‌گوید از حمله به یک مرکز آموزشی در کابل تکان خورده است.

این مؤسسه در تویتی گفته که هیچ نهاد آموزشی نباید هدف قرار گیرد و افزوده که آموزشِ مصون، حق همه است.

عبدالله عبدالله سابق رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان در پیامی در فیس‌بوکش نوشته است که حملۀ تروریستی به مرکز آموزشی در غرب کابل را با شدیدترین الفاظ محکوم می‌کند.

آقای عبدالله در ادامه نوشته که این کشتار به گفته‌اش قساوت‌بار، کار دشمنان صلح و پیشرفت افغانستان است.

ریچارد بنِت گزارش‌گر ویژۀ ملل متحد برای حقوق بشر افغانستان می‌گوید که حملۀ وحشتناک به مرکز آموزشی کاج در منطقۀ دشت برچی را محکوم می‌کند.

ریچارد بنِت گزارش‌گر ویژۀ ملل متحد برای حقوق بشر افغانستان
ریچارد بنِت گزارش‌گر ویژۀ ملل متحد برای حقوق بشر افغانستان

بنت در تویتر نوشته که حملات به مراکز آموزشی هزاره‌ها و شیعه‌ها و حملات به آیندۀ افغانستان باید پایان یابد.

او عکس قبلی صنف مرکز کاج را نیز منتشر کرده که پر از دانش‌آموزان است.

بنت نوشته که در این عکس شاگردان در حال انتظار برای شرکت در امتحان و پر از امید برای آیندۀ روشن‌تر مشاهده می‌شوند.

او گفته که این عکس یادآور این است که افغانستان بسته‌گی به توقف جنایات بین‌المللی، بازخواست از عاملان جنایات و تحصیل جوانان آن دارد.

گزارش‌گر ویژۀ ملل متحد برای حقوق بشر افغانستان افزوده که شاگردان باید مورد حمله قرار نگیرند.

سازمان عفو بین‌الملل گفته که انفجار های کابل ناکامی طالبان را در زمینۀ حفاظت از اقلیت‌ها نشان می‌دهد.

این سازمان در بیانیه‌ای به نقل از سمیرا حمیدی کمپاینر عفو بین‌الملل در جنوب آسیا نوشته است که گام‌های فوری باید برداشته شود تا مصونیت همه مردم به خصوص اعضای جوامع اقلیت تحت حاکمیت طالبان تضمین شود.

سمیرا حمیدی کمپاینر عفو بین‌الملل در جنوب آسیا
سمیرا حمیدی کمپاینر عفو بین‌الملل در جنوب آسیا

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان در رشته تویت‌های گفته که حملۀ تروریستی بر مرکز آموزشی کاج را به شدیدترین الفاظ تقبیح می‌کند.

آقای کرزی این حمله را در تضاد با تمام اصول و ارزش‌های انسانی و اسلامی خوانده است.

رئیس جمهور پیشین گفته که این حمله دسیسهٔ آشکار دشمنان ترقی و تعالی افغانستان و بیانگر هراس آنان از عزم راسخ جوانان این کشور برای آبادی و آیندهٔ روشن افغانستان است.

  • 16x9 Image

    حسیب‌الله تلاش

    حسیب‌الله تلاش (Haseebullah Talash) ادیتور ارشد بخش دیجیتال رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی است که در مورد موضوعات افغانستان، پاکستان، منطقه و جهان گزارش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG