لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۳

نیروهای روسی٬ رئیس بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا را بازداشت کردند


سرباز روسی در برابر بزرگترین نیروگاه هسته ای اوکراین
سرباز روسی در برابر بزرگترین نیروگاه هسته ای اوکراین

مقامات اوکراینی می گویند که نیروهای روسیه، رئیس بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا را دستگیر کرده اند.

شرکت انرگواتوم(Energoatom) تامین کننده انرژی هسته ای اوکراین به روز شنبه اول اکتوبر گفت که نیروهای روسیه، چشمان ایهور موراشوف رئیس بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا را بسته و اورا دستگیر کرده اند.

این حرکت نگرانیهای درازمدت را در مورد امنیت نیروگاه هسته ای زپروژیا برانگیخته است.

براساس خبرگزاری اسوشیتدپرس، ادعای این آدم ربایی به روز شنبه پس از آن صورت گرفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با تشدید جنگ، چهار منطقه اوکراین را که مسکو به طور کامل یا جزئی آنها را کنترل می کند، با قلمر روسیه محلق ساخت.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه

ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه طی مراسمی اسناد مربوط به الحاق چهار منطقۀ اشغالی اوکراین یعنی لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا با قلمرو روسیه امضا کرد.

این حرکت معایز با قوانین بین المللی ، واکنش هایی شدید غرب را در قبال داشت و توسط اکثر کشورهای جهان محکوم شده است.

دستگیری رئیس نیروگاه هسته ای زپروژیا٬ نگرانی ها درمورد امنیت بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا را بیشتر ساخته است

شرکت اوکراینی انرگواتوم می گوید که روسیه در تلاش احتمالی برای تضمین تسلط مسکو بر قلمرو تازه الحاق شده با آن کشور، بعد از ظهر دیروز نیروهای روسیه ایهور موراشوف(Ihor Murashov) رئیس عمومی نیروگاه هسته ای زپروژیا را دستگیر کرده، چشمان او را بستند و سپس او را به یک محل نامعلوم برده اند.

پترو کوتین(Petro Kotin) رئیس شرکت انرگواتوم که خواستار آزادی فوری ایهور موراشوف شده، گفته که دستگیری رئیس نیروگاه هسته ای زپروژیا توسط روسیه، امنیت اوکراین و بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا را با تهدید جدی مواجه می سازد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد نیز به روز شنبه اول اکتوبر اعلام کرد که روسیه به آنها گفته که رئیس نیروگاه هسته ای زپروژیا برای پاسخ به سؤالات، موقتاً دستگیر شده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد که در ویانا پایتخت اتریش، مستقر است جزئیات بیشتر را در این مورد ارائه نکرده است.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG