لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۳

رینا امیری: خشونت با معترضان نشان دهنده ضعف طالبان است


زنان معترض در کابل خواستار توقف نسل کشی هزاره ها شدند
زنان معترض در کابل خواستار توقف نسل کشی هزاره ها شدند

پس از حملهٔ روز جمعه، ۳۰ سپتمبر بر مرکز آموزشی «کاج» در منطقهٔ دشت برچی در مربوطات حوزهٔ ۱۳ امنیتی کابل، روز شنبه اول اکتوبر خانواده‌های قربانیان و بستگان آنان در جاده‌های شهر کابل راهپیمایی کردند.

اما اعتراض آن‌ها از سوی طالبان به خشونت کشیده شد.

در ویدیو‌های منتشر شدهٔ این راهپیمایی‌ها، ظاهراً دیده می‌شود که طالبان بر معترضان شلیک‌های هوایی می‌کنند ،آنچه که واکنش‌های اداره‌ها و مقام‌های بین‌المللی را برانگیخته است.

رینا امیری: وحشت در برابر مادران عزادار قدرت و اقتدار نه، بلکه نشان دهندهٔ ضعف است.

رینا امیری، نماینده ویژه امریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان، در صفحهٔ توییترش این کار طالبان را ضعف آن‌ها عنوان کرده است.

او نوشته است: "هر گونه ادعای حاکمیت معتبر باید با حمایت از اقشار آسیب‌پذیر ثابت شود، نه اینکه کسانی که به دنبال امنیت هستند توسط خشونت و ترس آسیب ببینند و صدای شان خاموش شود، این گونه وحشت در برابر مادران عزادار قدرت و اقتدار نه، بلکه نشان دهندهٔ ضعف است."

این در حالیست که نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) رویکرد طالبان را نکوهش کرده و در صفحهٔ توییترش نوشته است: "خشونت با زنانی که به خاطر حملهٔ روز جمعه بر مرکز آموزشی در منطقهٔ هزاره‌ها صدا بلند کردند، صحنهٔ تکان‌دهنده است، از طالبان خواسته شده که از حقوق همۀ افغان‌ها محافظت کنند و استفاده از سلاح برای جلوگیری از راهپیمایی‌های مسلحانه را متوقف کنند."

رادیو آزادی تلاش کرد در مورد اظهارات و شکایت‌های معترضان دیدگاه حکومت طالبان را داشته باشد، اما عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت امور داخلهٔ طالبان و ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت‌شان تا زمان نشر گزارش دستیاب نشدند.

پیش از این نیز راهپیمایی زنان معترض در کابل روی موضوعات مختلف با روی‌کرد مشابه طالبان مواجه شده بود.

قرار است روز شنبه از سوی افغان‎‌های مقیم در شهر تورنتوی کانادا و اسلام آباد، پایتخت پاکستان در واکنش به این حمله برای عدالت خواهی به خانواده‌های قربانیان راهپیمایی صورت گیرد.

حکومت طالبان گفته است، به تاریخ ۳۰ سپتمبر در حملۀ انتحاری بر مرکز آموزشی « کاج» در منطقه دشت برچی واقع در غرب کابل ۱۹ تن کشته و ۲۷ تن دیگر زخم برداشته‌ اند.

اما بر اساس معلومات دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد "یوناما"، در این حمله دست کم ۳۵ تن کشته و ۸۲ تن دیگر زخمی شده‌اند.

یوناما همچنان گفته است که در میان کشته شدگان بیش از ۲۰ تن‌شان دختران اند.

تا به حال هیچ گروهی مسئولیت این رویداد را به عهده نگرفته، اما پیش از این مسئولیت حمله‌های این چنینی در غرب کابل را شاخهٔ خراسان گروه داعش به عهده گرفته بود.

خشونت طالبان در برابر زنان معترض در حالی نکوهش می‌شود که امروز ۲ اکتوبر برابر است با روز منع خشونت.

این روز به تاریخ ۱۵ جون سال ۲۰۰۷ از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز منع خشونت نامگذاری شده است.

XS
SM
MD
LG