لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۸

ریاست معارف کندهار از آموزگاران جدید التقرر تعهدنامه می‌گیرد


آرشیف - یکی از مکاتب ولایت کندهار
آرشیف - یکی از مکاتب ولایت کندهار

ریاست معارف طالبان در کندهار آموزگارانی را که تازه مقرر می‌شوند مکلف کرده که ظاهر خود را بر اساس اصول آنها آماده کنند.

از این آموزگاران یک تعهدنامه گرفته می‌شود که باید به آن متعهد باشند.

یک منبع به شرط محفوظ ماندن هویتش نسخه‌ای از این تعهدنامه را به رادیو آزادی فرستاده است.

بر روی این برگۀ تعهدنامه علاوه بر امضای متعهد و یکی از مسئولان معارف طالبان، مهر ادارۀ معارف طالبان در کندهار درج شده است.

در تعهدنامه با درج هویت آموزگار و یا دانش‌آموز آمده است، من تعهد می‌کنم که ریشم را به طریقه سنت گذاشته و خود را به تمام اصول شرعی آماده بسازم.

یکی دیگر از آموزگاران کندهار به شرط حفظ هویتش به رادیو آزادی گفت، مجبور به امضای این تعهدنامه شده است: "این یک حرکت غیرمنطقی است و باید به شدت جلو آن گرفته شود. از مقامات طالبان امیدوارم که به شخصیت مردم اهمیت بدهند و از آزادی شخصی مردم محافظت کنند."

رادیو آزادی در این مورد با مولوی نقشبندی، رئیس معارف حکومت طالبان در کندهار تماس گرفت اما وی جواب نداد.

رادیو آزادی در کابل نیز این موضوع را با وزارت معارف حکومت طالبان در میان گذاشت، اما عزیز احمد ریان، سخنگوی این وزارت پاسخی نداد.

برخی از دانش‌آموزان بالاتر از صنف نهم مکتب‌های کندهار نیز گفته اند که این تعهد از آنان گرفته شده است.

دو تن از این دانش‌آموزان با رادیو آزادی صحبت کردند، اما نخواستند که هویت‌شان فاش شود.

به گفتۀ آنان، طالبان از تمام شاگردان که در صنف‌های نهم درس می‌خوانند، می‌خواهند که ریش خود را بگذارند، سر خود را بپوشانند و موهای خود را ساده بگذارند.

یکی از این دانش‌آموزان به رادیو آزادی گفت: "این شرایط افراطی و بی باک است با چنین شرایطی از تحصیل شاگردان جلوگیری می‌شود و نظام آموزشی را پیچیده می‌سازد."

یکی دیگر از دانش‌آموزان در کندهار که نمی‌خواهد نام و صدایش نشر شود، به رادیو آزادی گفت که طالبان با دانش‌آموزانی که اصول آنها را قبول ندارند بدرفتاری می‌کنند.

پیش از این نیز گزارش‌هایی منتشر شده بود که طالبان به افرادی که ریش ندارند و با اصول آنها همخوانی ندارند، اجازه ورود و فعالیت در نهادهای دولتی را نمی‌دهند.

طالبان هنوز هیچ تعریفی از شرایط پیشنهادی شان به نام اصول شرعی ارائه نکرده اند و به گفته کاربران شبکه‌های اجتماعی، همه چیز را به ریش و پوشش محدود کرده اند.

در دوره اول حکومت طالبان نیز هیچ دانش‌آموز و دانشجویی بدون لنگی و ریش اجازۀ رفتن به مکتب و پوهنتون را نداشت و طالبان کسانی را که ریش نمی‌گذاشتند و سر خود را نمی‌پوشاندند دُره می زدند.

XS
SM
MD
LG