لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۴

« نی» اقدام طالبان برای بستن ویب سایت های دو نشریه را محکوم کرد


روزنامه هشت صبح قبلا در کابل به نشر می رسید٬ اما حالا طالبان ویب سایت آن را مسدود کرده اند
روزنامه هشت صبح قبلا در کابل به نشر می رسید٬ اما حالا طالبان ویب سایت آن را مسدود کرده اند

ویب سایت‌ های وابسته به روزنامهٔ « هشت صبح» و « زاویه میدیا »که خبرها، برنامه‌ها و مطالب تولیدی آنها را نشر می‌کرد، به روز دوشنبه از سوی حکومت طالبان بسته شد.

محمد محق، مدیر مسئول روزنامه هشت صبح به رادیو آزادی می‌گوید، ویب سایت روزنامۀ هشت صبح بخاطری از سوی وزارت مخابرات حکومت طالبان بسته شده که به گفتۀ او محتوا، و گزارش‌های این رسانه بدون سانسور نشر می‌شد و این مورد پسند طالبان نبود.

آقای محقق به رادیو آزادی گفت:

"هشت صبح هم که از جمله روزنامه‌های مستقل و اثرگذار بوده در ۱۰، ۱۵ سال گذشته چی در وقت جمهوریت چی تا به حال سیاستی که در پیش گرفته این بوده که در خط رسمی اخبار دولتی قرار نگیره و تمرکز او بر افکار و آرای مردم باشد و بازتاب نظریات کسانی که در دستگاه قدرت نیستند. در نتیجه چنین پالسی‌ای مورد علاقه و تأیید طالبان نیست بلکه احساس خطر هم می‌کنند".

آقای محق افزود که محتوا و نشرات این روزنامه در بیرون از افغانستان نگهداری می شود، محفوظ اند و حکومت طالبان به آنها دسترسی ندارد.

به گفتۀ مسئولان روزنامۀ هشت صبح، این رسانه از ۱۵ سال به این سو در افغانستان فعالیت دارد.

شماری از روزنامه ها و نشریه های افغانستان
شماری از روزنامه ها و نشریه های افغانستان

زاویه میدیا، رسانۀ دیگری است که رسانه‌های داخلی به نقل از سخنگوی وزارت مخابرات حکومت طالبان مسدود شدن ویب سایت آن را تأیید کردند.

تلاش کردیم با مسولان این رسانه هم گفت‌وگو کنیم، اما موفق نشدیم.

همچنان تلاش کردیم در مورد بسته شدن ویبسایت‌های این رسانه‌ها با مسئولان وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی حکومت طالبان هم گفت‌وگو کنیم، اما سخنگوی آن به پرسش‌های ما پاسخ نداد.

پیش از این سخنگوی این وزارت به برخی رسانه‌های افغانستان گفته بود، ویب سایت این رسانه‌ها را بخاطری بستند که علیۀ حکومت طالبان خبرهای بی‌بنیاد نشر می‌کنند؛ آنچه که مسئولان روزنامۀ «هشت صبح» آن را رد می‌کنند.

طالبان باید قبل از مسدود کردن این نشریه ها به آنان اطلاع میدادند و یا اخطار صادر می کردند

نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) هم با نشر خبرنامه‌ای این عملکرد حکومت طالبان را محکوم کرده است.

«نی» در این خبرنامه نوشته :

" به اساس قانون رسانه‌های همگانی، این رفتار سانسور و ایجاد محدودیت در امور نشراتی رسانه‌ها شمرده می‌شود، اگر در بخش نشرات رسانه‌های یاد شده تخطی شده، پس باید به گونۀ رسمی در کمیسیون شکایات و تخطی‌های رسانه‌ای، شکایت شود، کمیسیون یاد شده صلاحیت رسیدگی به شکایات رسانه‌ای را دارد".

ظریف کریمی مسئول دفتر نی در باره به رادیو آزادی گفت:

"بر مبنای قانون رسانه ها، خلاف قانون است، نقض قانون است یک عمل فراقانونی انجام شده. وزارت مخابرات و تکنالوژی باید بر مبنای یک دلیل قانونی و بر اساس حکم محکمه می‌توانست این را برای ویب سایت خبری هشت صبح و زاوی میدیا از طریق توصیه و اخطار این را می‌رساند".

آقای کریمی می‌گوید، این عملکرد طالبان آشکار می‌سازد که به گفتۀ وی آنان متعهد به آزادی بیان و فعالیت‌های رسانه‌ها نه بلکه می‌خواهند آن‌ها را سانسور کنند.

بر اساس گزارش فدراسیون بین المللی خبرنگاران، پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان ۱۳۰ رسانۀ چاپی، رادیو‌، تلویزیون‌ و رسانۀ آنلاین به دلایل گونه‌گون بسته شدند. رادیو صدای خوست و رادیو رنا از جمله رسانه‌های اند که با تازگی هفتۀ پیش بسته شدند.

پیش از این هم نهادها و سازمان‌های بین‌المللی و داخلی حامی خبرنگاران و رسانه‌ها هم حکومت طالبان را به سانسور و ایجاد محدودیت بر فعالیت رسانه‌ها متهم کرده بودند.

اما طالبان در واکنش به این ادعاها گفته اند که آنان هیچ گونه محدودیتی وضع نکردند، اما به شرط این که تمام رسانه‌های افغانستان بر مبنای شریعت اسلامی و با توجه به منافع ملی نشرات کنند.

XS
SM
MD
LG