لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۰

آزمون کانکور در ۳۳ ولایت افغانستان برگزار می‌شود


آرشیف - برگزاری آزمون کانکور در ولایت هرات. این تصویر جنبه تزئینی دارد
آرشیف - برگزاری آزمون کانکور در ولایت هرات. این تصویر جنبه تزئینی دارد

فردا پنجشنبه چهاردهم ماه میزان آزمون کانکور در ۳۳ ولایت افغانستان آغاز می‌شود.

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان می‌گوید که آزمون کانکور امسال به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.

عبدالقدیر خموش، سرپرست ادارۀ ملی امتحانات سراسری این وزارت به رادیو آزادی گفت، آزمون کانکور در ولایاتی که تعداد دانش‌آموزان کمتر است، یک یا دو روز ادامه خواهد داشت، اما در ولایات بزرگتر که تعداد شرکت کنندگان آن بیشتر است، سه روز ادامه خواهد یافت.

او می‌گوید، ۳۵ درصد شرکت کنندگان در کانکور امسال دختران هستند.

همزمان با این احمد تقی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت که امسال نزدیک به ۱۵۰ هزار فارغ صنف دوازدهم در آزمون کانکور شرکت خواهند کرد: "امسال تعداد شرکت کنندگان در کانکور تقریباً ۱۵۰ هزار نفر است و امسال تعداد پذیرش در موسسات تحصیلات عالی نسبت به سال گذشته بیشتر است. سال گذشته تعداد جذب شده‌ها ۸۶ هزار بود اما امسال این رقم به ۱۱۵ هزار نفر افزایش خواهد یافت."

هر چند پیش از این آقای تقی در یک پیام تصویری به رسانه‌ها گفته بود که امتحان کانکور از سیزدهم ماه میزان آغاز و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت، اما در بارۀ علت تاخیر یک روزۀ آن چیزی نگفته است.

بر اساس معلومات وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان، آزمون کانکور شهر کابل به تاریخ ۲۱ ماه میزان و ولسوالی‌ها و کسانی که در ولایت‌ها از امتحان باز می‌مانند به تاریخ ۲۹ همین ماه برگزار خواهد شد.

پیش از این ادارۀ ملی امتحانات این وزارت اعلام کرده بود که کانکور سال ۱۴۰۱ تا پایان ماه سنبله برگزار می‌شود، اما این آزمون به ماه میزان به تعویق افتاد.

کانکور امسال در حالی برگزار می‌شود که طالبان بر افغانستان حکومت می‌کنند و پس از حاکمیت آنها دروازۀ مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته شده.

هر چند وزارت داخله حکومت طالبان اطمینان داده است که برای امتحان کانکور در سراسر کشور تدابیر امنیتی گرفته است، اما برخی از فارغان مکاتب که در آزمون کانکور امسال شرکت می‌کنند به رادیو آزادی گفتند که به دلیل نبود امنیت با ترس و نگرانی در این آزمون شرکت خواهند کرد.

هفتۀ گذشتۀ مرکز آموزشی کاج در غرب کابل که در آن آزمون کانکور آزمایشی برگزار می‌شد، هدف حملۀ انتحاری قرار گرفت. بر اساس گزارش دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان، در این حمله ۵۳ تن کشته و ۱۱۰ نفر دیگر مجروح شدند.

XS
SM
MD
LG