لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۴

برخی آموزگاران: با مشکلات شدید اقتصادی روبه‌رو هستیم


آرشیف - یکی از مکاتب کابل
آرشیف - یکی از مکاتب کابل

امروز ۱۳میزان مصادف به روز جهانی آموزگار است. شماری از آموزگاران در افغانستان به ویژه آموزگاران زن که در یک سال گذشته خانه‌نشین شده اند از مشکلات شدید اقتصادی شکایت دارند.

آزاده یکی از آموزگاران زن در ولایت کاپیسا است که می‌گوید، پیش از حاکمیت طالبان همه‌ساله به عنوان آموزگار حقوق ناچیزی دریافت می‌کرد وزارت معارف هم برایش مددمعاش می‌پرداخت.

اما او به رادیوآزادی گفت که از زمان برگشت طالبان به قدرت در افغانستان در بیش از یک سال گذشته خانه‌نشین شده، شوهرش بیکار است و با مشکلات جدی اقتصادی روبه‌رو است: "در یک سال گذشته با مشکلات اقتصادی روبه‌رو شدیم، در خانه‌های کرایی زندگی دارم، شوهرم هم بیکار است و فعلاً زیاد علاقه به مسلک آموزگاری دارم، وزارت معارف باید برای ما زمینۀ کار را فراهم کند."

آزاده که پنج کودک قد و نیم قد دارد، پیش از حاکمیت طالبان و هنگام درگیری‌ها میان نیروهای حکومت مخلوع و طالبان از کاپیسا بی‌جا شده و اکنون در شهر کابل در خانه‌های کرایی زندگی می‌کند.

یک آموزگار که بیکار شده است: هر قدر کار جستجو می‌کنم برایم پیدا نمی‌شود.

یکی دیگر از آموزگاران که به علت حساسیت موضوع نخواست نامش در گزارش ذکر شود می‌گوید، در بیست سال گذشته به عنوان آموزگار در مکتب‌های مختلف دخترانه در کابل وظیفه اجرا کرده، اما با تغییر نظام خانه‌نشین شده است: "من قبلاً به صفت معلم در یکی از مکاتب شخصی وظیفه داشتم و دختران بالاتر از صنف ششم را درس می‌دادم اما با تغییر رژیم وظیفۀ خود را ازدست داده‌ام حالا که هر قدر کار جستجو می‌کنم اما برایم پیدا نمی‌شود."

او می‌گوید، شوهرش فوت کرده، پسر ندارد و خودش سرپرستی سه دخترش را به عهده دارد و اکنون با مشکلات اقتصادی زیادی روبه‌رو است.

این در حالیست که امروز ۱۳ میزان، مصادف به روز جهانی آموزگار است.

مقام‌های طالبان با برگزاری نشستی به این مناسبت از روز آموزگار بزرگداشت کردند و وعده‌هایی را برای بهبود وضعیت معارف و آموزگاران در کشور دادند.

عبدالسلام حنفی، معاون دوم رئیس الوزرای حکومت طالبان در این نشست گفت: "امارت اسلامی افغانستان تصمیم گرفت که بیست هزار بست اضافی را در چوکات تعلیم و تربیه در نظر بگیرد، ما انشاالله متعهد به خدمت گذاری به تعلیم و تربیه، برای استادان و ملت افغانستان هستیم."

این در حالیست که هم اکنون شماری از آموزگارانی که دختران بالاتر از صنف ششم را آموزش می‌داند، خانه‌نشین شده اند و با گذشت بیش از یک سال هنوز هم مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته است.

دفتر صندوق کودکان سازمان ملل متحد در فغانستان (یونیسف) نیز درتوییتی به مناسبت روز جهانی آموزگار گفته است، آموزگاری کار آسانی نیست، اما در افغانستان دشوارتر است.

یونیسف افزوده، برای آنان “قهرمانان امروز بانوان جوان افغانِ آموزگار هستند که با وجود همه چالش‌ها امیدوار باقی می‌مانند.

از سوی دیگر نورالله منیر، سرپرست پیشین وزارت معارف طالبان چندی پیش در ترینکوت، مرکز ولایت ارزگان با اشاره به مسئولیت پذیری آموزگاران در برابر دانش آموزان گفت: "آموزگاران باید مسئولیت پذیر باشند و کسانی که با حقوق کنونی‌شان قناعت ندارند، می‌توانند کار دیگری را اختیار کنند."

پاسخ سرپرست وزارت معارف طالبان به بسته ماندن مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:48 0:00

این اظهارات واکنش‌های تند شماری از آموزگاران را در پی داشت.

رادیو آزادی تلاش کرد اطلاعات تازه‌ای در بارۀ شمار آموزگاران افغانستان به دست آورد، اما مسئولان وزارت معارف حکومت به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ نداند، اما عزیز احمد ریان، سخنگوی این وزارت چندی پیش به رادیوآزادی گفته بود که ۲۴۰ هزار آموزگار در افغانستان وجود دارد که از این میان ۳۸ درصد‌ شان زنان هستند.

XS
SM
MD
LG