لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۸ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۸

امتحان کانکور در ۳۳ ولایت افغانستان برگزار شد


آرشیف - اشتراک کننده های امتحان کانکور. عکس از آرشیف
آرشیف - اشتراک کننده های امتحان کانکور. عکس از آرشیف

اولین آزمون کانکور تحت حاکمیت دوبارهٔ طالبان در افغانستان، اما همراه با تهدیدات امنیتی.

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان می‌گوید، طبق معمول امروز ساعت ۸ صبح به جز از پایتخت، آزمون کانکور در۳۳ ولایت افغانستان آغاز شده است.

عبدالقدیر خموش، سرپرست ادارهٔ ملی امتحانات وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان می‌گوید، آزمون به اساس شمار شرکت کنندگان تنطیم شده است: "امروز صبح رسماً آزمون این روند را در ۳۳ ولایت آغاز کردیم، این مطابق ظرفیت اشتراک کنندگان تنظیم شده است، ما یک تعداد ولایت‌ها را داریم که تعداد اشتراک کنندگان کم است آن را در یک روز تنظیم کردیم، تعداد از ولایات را داریم که تعداد اشتراک کنندگان متوسط است آن را در دو روز تنظیم کردیم، و ولایت‌های بزرگ را در سه روز تنظیم کردیم، این کا را برای این کردیم که تعداد کم باشد خوب مدیریت می‌شود."

آقای خموش می‌گوید، تیم‌های اخذ آزمون کانکور از قبل به ولایات رسیده‌اند و این آزمون به خوبی برگزار خواهد شد.

به گفتهٔ او، در آزمون سال روان نزدیک به ۱۵۰ هزار دانش‌آموز سهم خواهند گرفت که ۳۵ درصد شان دختران هستند.

به اساس معلومات وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان، از میان این تعداد اشتراک کنندگان ۱۱۵ هزار آن‌ها در موسسات تحصیلات عالی جذب خواهند شد.

به اساس معلومات عبدالقدیر خموش، سرپرست ادارهٔ ملی امتحانات این وزارت، پس از این، به تاریخ ۲۱ ماه میزان در کابل و همین‌طور به تاریخ ۲۹ همین ماه در ولسوالی‌های کابل و از کسانی که در ولایت از آزمون باز ماندند و بعداً ثبت نام کرده‌اند آزمون کانکور اخذ خواهد شد.

در همین حال شماری از فارغان صنف ۱۲ می‌گویند، با وجود تهدیدات امنیتی در آزمون کانکور اشتراک خواهند کرد.

این نگرانی‌های امنیتی پس از حملۀ خونین روز جمعۀ گذشته بر مرکز آموزشی کاج در منطقه دشت برچه در غرب کابل مطرح شده که بر اساس گزارش نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان در این حمله ۵۳ تن کشته و ۱۱۰ تن دیگر زخمی شدند.


حمله بر این مرکز در حالی صورت گرفت که صدها دانش‌آموز برای سپری کردن آزمون آزمایشی کانکور در آن شرکت کرده بودند.

مریم: هیچ تسلیم شدن وجود ندارد، ما چرا نباید بریم امتحان بتیم؟

مریم یکی از دانش‌آموزان مرکز آموزشی که در روز حمله آن‌جا حضور داشت به رادیو آزادی گفت، هیچ رویدادی نمی‌تواند مانع آموزش آن‌ها شود: "هیچ نخیری وجود ندارد، هیچ مانعی وجود ندارد، هیچ تسلیم شدن وجود ندارد، ما چرا نباید بریم امتحان بتیم؟ چرا نباید برویم امتحان بدهیم؟ چرا نباید برویم درس بخوانیم؟ اگر ترس ما از مرگ باشه، مرگ بالاخره قرار است یک روز سر راه ما قرار بگیرد، چه مرگ زیباتر از این که در راه علم و دانایی باشد، هیچ شک وجود ندارد که ما برویم امتحان کانکور بتیم."

او می‌گوید هر چند ممکن است آمادگی ذهنی نداشته باشد، اما اگر امسال نمرات مورد نظرش را کسب نکند، سال آینده دوباره در کانکور شرکت خواهد کرد.

شماری دیگر اشتراک کنندگان کانکور از حکومت طالبان می‌خواهند، در جریان آزمون کانکور تدابیر شدید امنیتی را اتخاذ کنند.

هرچند وزارت داخلهٔ حکومت طالبان به تازگی در این مورد به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد، اما پیش از این عبدالنافع تکور، سخنگوی این وزارت از امنیت کامل آزمون کانکور اطمینان داده بود.

آزمون کانکور در سال روان در حالی گرفته می‌شود که طالبان بر افغانستان حاکم اند و دروازه‌های مکاتب به روی دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم بسته است.

XS
SM
MD
LG