لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۰

سیگار: برخی از منسوبین نظامی حکومت پیشین افغانستان به گروه های ضد طالبان پیوسته اند


تصویر آٰرشیف: شماری از منسوبین اردوی حکومت پیشین افغانستان
تصویر آٰرشیف: شماری از منسوبین اردوی حکومت پیشین افغانستان

دفتر سرمفتش ویژۀ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) با استناد به گزارش اخیرش بار دیگر از پیوستن شماری از نظامیان پیشین افغان با طالبان و گروه های ضد طالبان خبر می دهد.

سیگار این گزارش را در سی ام ماه جولای به کانگرس ایالات متحده فرستاده بود.

سیگار در رشته تویت هایی روز پنجشنبه گفت که ادارۀ اطلاعات دفاعی و وزارت خارجۀ امریکا گفته اند که شماری اندکی از پرسونل نیروهای پیشین دفاعی و امنیتی افغانستان با نیروهای ضد طالبان مانند شاخۀ ولایت خراسان داعش ، جبهه مقاومت ملی و یک تعداد کمتر با جبهه آزادی افغانستان یکجا شده اند.

ادارۀ سرمفتش ویژۀ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان به نقل از ادارۀ اطلاعات دفاعی امریکا افزوده که برخی از اعضای قوای امنیتی و دفاعی سابق افغانستان در سطوح پایین و شماری از غیرنظامیان احتمالاً برای منفعت شخصی به طالبان پیوسته اند.

به گفتۀ سیگار ، وزارت خارجۀ امریکا نیز گفته که شماری از نظامیان سابق افغانستان در سطوح پایین به دلیل مشکلات اقتصادی برای کار به طالبان مراجعه کرده اند.

محمد رادمنش سخنگوی سابق وزارت دفاع حکومت پیشین افغانستان
محمد رادمنش سخنگوی سابق وزارت دفاع حکومت پیشین افغانستان

محمد رادمنش سخنگوی سابق وزارت دفاع حکومت پیشین افغانستان نیز به همین نظر است.

« بیکاری و گرسنگی در افغانستان به حدی است که هرکس برای زنده ماندن چاره جویی می کند. افسران و سربازان سابق به فعالیت های جرمی دست نمی زنند بلکه کوشش می کنند تا حد اقل به خاطر زنده ماندن به وزارت دفاع ، داخله و استخبارات طالبان جذب گردند. تعدادی هم که بنابر تعلقات منطقوی و زبانی از نهاد های امنیتی و دفاعی طالبان احساس خطر می کنند ، به گروه های مقاومت ضد طالبان شامل می گردند.»

سیگار: شماری از منسوبین پیشین اردوی افغانستان به خاطر منفعت شخصی به طالبان نیز پیوسته اند

دفتر سرمفتش ویژۀ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان به نقل از وزارت دفاع طالبان گفته است که کارمندان زن وزارت دفاع حکومت پیشین در بخش هایی مانند صحت هنوز کار می کنند و معاش شان پرداخت می شود.

سیگار به گزارش ملل متحد نیز اشاره کرده که در آن گفته شده بود که شماری از پرسنل فنی و متخصص اردوی پیشین افغانستان باقی مانده اند اما همه نظامیان زن به استثنای آنهاییکه برای شان در توقیف خانه ها و تلاشی بدنی زنان نیاز احساس می شود ، سبکدوش شده اند.

لوگوی سیگار
لوگوی سیگار

اردوی افغانستان در ۱۵ آگست سال گذشته از هم پاشید و طالبان دوباره بر این کشور حاکم شدند.

طالبان پس از بازگشت به قدرت ، عفو عمومی اعلام کردند.

اما گروه های حقوق بشری ، نیروهای طالبان را متهم کرده که عفو عمومی را در نظر نگرفته و شماری از نظامیان پیشین را شکنجه و کشته اند.

طالبان این اتهام را رد می کنند.

دیده بان حقوق بشر در گزارشی در سی ام ماه نومبر پارسال گفته بود که از زمان بازگشت طالبان به قدرت ، بیش از ۱۰۰ افسر پیشین پولیس و استخبارات توسط نیروهای طالبان صرف در چهار ولایت افغانستان کشته و یا ناپدید شده اند.

XS
SM
MD
LG