لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۵

بحران اقتصادی در افغانستان؛ بانک جهانی: عواید سرانهٔ افغان‌ها کاهش یافته است


تصویر آرشیف: یکی از بازار های کابل
تصویر آرشیف: یکی از بازار های کابل

بانک جهانی در گزارش سالانهٔ خود به بررسی وضعیت بد اقتصادی افغانستان پرداخته است.

این گزارش که روز جمعه ۷ اکتوبر پخش شد٬ میگوید پس از توقف کمک‌های بزرگ جامعهٔ جهانی و واقعیت‌های سیاسی داخلی به افغانستان، اکنون اقتصاد این کشور از سر در حال تنظیم شدن است.

بانک جهانی تخمین زده است که سال روان سطح درآمد ناخالص ملی افغانستان از ۱۶ تا ۱۹ درصد کاهش داشته است.

حال آن‌که در دو سال آینده درآمد سرانۀ این کشور در سطح پایین‌تری رشد خواهد کرد اما در درآمد ناخالص ملی بیشتر از این سطح تغیر ایجاد نخواهد شد.

اما به اساس پیش‌بینی این بانک در سال ۲۰۲۰، یعنی زمانی که نظام جمهوری بود، درآمد ناخالص ملی افغانستان درسال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ نزدیک ۲،۶ درصد در حال افزایش بود.

درآمد ناخالص ملی افغانستان درسال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ نزدیک ۲،۶ درصد در حال افزایش بود.

بانک جهانی همچنان هشدار می‌دهد که ادامهٔ سیاست‌های محدود کنندۀ طالبان در زمینهٔ آموزش و کار زنان سطح رشد اقتصادی میان مدت و دراز مدت افغانستان را کاهش خواهد داد.

بانک جهانی می‌گوید، این تخمین را به خاطری انجام داده که در صورت سطح کاهش کمک‌های فعلی جهانی و توقف انتقال پول نقد دالر به افغانستان، ممکن ثبات پولی و بانکی این کشور از بین برود.

به قول این بانک، همین اکنون افغانستان در وضعیتی است که در بخش ارائهٔ کمک‌های بشری و خدمات اولیه، حمایت اندک جهانیان را با خود دارد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان


اما طالبان می‌گویند، پس از حاکمیت شان عواید ناخالص ملی کاهش نه، بل افزایش یافته است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان روز شنبه به رادیو آزادی گفت:

« تلاش‌های ما برای بهبود اقتصاد جریان دارند. تنها حکومت در این مسئول نیست، باید همه جوانب، مانند بازرگانان ملی، سرمایه گذاران، و کشورهای که می‌خواهند با افغان‌ها همکاری کنند، همهٔ شان باید با ما در بخش سرمایه گذاری، رشد تجارت و ایجاد سهولت در سیستم بانکی سهم بی‌گیرند.»

طالبان در حالی از بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان ابراز امیدواری می‌کنند که به گفتهٔ بانک جهانی، مردم در افغانستان غذای کافی ندارند و یگانه علت آن این است که مردم در آمد ندارند، زیرا یک بخش بزرگ بودجهٔ ملی بر کمک‌های جهانی استوار بود که دیگر وجود ندارد.

در گزارش بانک جهانی آمده است، هرچند به اساس سنجش‌ها مواد خوارکی در بازار وجود دارد، اما به دلیل کاهش درآمد، بیشتر مردم نمی‌توانند مواد خوارکی بخرند.

در گزارش همچنان نوشته شده که به اساس تخمین‌ها ۹۰ درصد افغان‌ها غذای بسنده ندارند.

XS
SM
MD
LG