لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۲

صادرات جلغوزه از افغانستان به چین از سرگرفته شد


تصویر آرشیف: جلغوزه در یکی از بازار های محلی افغانستان
تصویر آرشیف: جلغوزه در یکی از بازار های محلی افغانستان

پس از یک وقفه طولانی، حکومت طالبان از بازگشایی دهلیزهوایی با چین و آغاز صادرات جلغوزه خبر داد.


وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان می‌گوید که با گشایش دهلیزهوایی میان افغانستان و چین، به مقدار بیست تن جلغوزه از طریق دبی به چین صادر شده و این روند ادامه خواهد یافت.

ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست رئیس الوزرای حکومت طالبان در نشستی گشایش این دهلیز را روی تقویت روابط تجاری چین و افغانستان و فراهم شدن سهولت به بازرگانان مهم خواند:


"همانگونه که دهلیزهای هوایی در رساندن تولیدات افغانستان به بازارهای جهانی نقش بسیار حیاتی دارد، افتتاح این دهلیز روابط تجارتی میان افغانستان و چین را بیشتر تقویت کرده و تولید وپروسس جلغوزۀ ما را نیز تقویت می‌کند."

ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست رئیس الوزرای حکومت طالبان
ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست رئیس الوزرای حکومت طالبان

او دراین نشست از تلاش‌های بیشتر برای فراهم سازی سهولت‌ها به بازرگانان افغان نیز سخن گفت.

صادرات جلغوزه به کشور چین از طریق دهلیز هوایی پس از یک وقفۀ طولانی از سرگرفته شده است. بر اساس معلومات اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، پس از روی کار آمدن طالبان تنها یکبار صادرات جلغوزه از طریق شرکت هوایی کام ایر انجام شده بود.

میزان صادرات جلغوزه ازافغانستان به چین سالانه به ۴ تا ۸ هزار تن می‌رسد.

در همین حال شماری از بازرگانان میوۀ خشک و تازه هرچند از افتتاح این دهلیز استقبال می‌کنند، اما تاکید دارند که باید حکومت برای صادرات دیگر میوه‌ها نیز چنین دهلیزهای را باز کند.

فتانه بیات، یک تن از آنان به رادیو آزادی گفت:

"این یک نوید خوب است اما امیدور هستیم که ما تنها بخاطر یک جلغوزه کار نکنیم، اگر دهلیزها در دیگر بخش‌ها و با کشورهای دیگر هم افتتاح شود، مشکل تاجران حل می‌شود."

اوتاکید دارد که حکومت باید یک سب سایدی را نیز برای بازرگان در نظر بگیرد.

به اساس معلومات وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان، گشایش دهلیز هوایی و صادرات جلغوزه به اساس قرارداد میان اتاق‌های تجارت دو کشور، حکومت چین و شرکت هوایی کام ایر از طریق دوبی به چین صورت می‌گیرد.

عبدالسلام جواد، سخنگوی این وزارت می‌گوید که میزان صادرات جلغوزه ازافغانستان به چین سالانه به ۴ تا ۸ هزار تن می‌رسد.

XS
SM
MD
LG