لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۱

افغانستان با ۵ کشور برای کسب عضویت در شورای حقوق بشر ملل متحد رقابت می‌کند


آرشیف - کرسی افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد
آرشیف - کرسی افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد

هژده کشور سه‌شنبه شب به وقت افغانستان برای کسب عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از سال ۲۰۲۳ تا سال ۲۰۲۵ برای دست یافتن به چهارده کرسی این شورا باهم رقابت می‌کنند.

از میان این چهارده کرسی، چهار کرسی آن به کشورهای آسیا پاسفیک اختصاص یافته که افغانستان، قرغیزستان، کوریایی جنوبی، بنگلادش، مالدیو و ویتنام نامزد دست‌یافتن به این ۴ کرسی هستند.

نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی نظام مخلوع افغانستان در سازمان ملل متحد به رادیو آزادی گفت، با توجه به تلاش‌هایی که شده، امیدوار است افغانستان عضویت این شورا را کسب کند.

نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی نظام مخلوع افغانستان در سازمان ملل متحد
نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی نظام مخلوع افغانستان در سازمان ملل متحد

به گفته آقای فایق، عضویت در این شورا کمک خواهد کرد تا وضعیت موجود حقوق بشری در افغانستان به گونۀ بهتر آن انعکاس داده شود: "با توجه به وضعیت فعلی که افغانستان با آن مواجه است و نگرانی‌های جدی که از نقض و تخطی‌های که از حقوق بشر در افغانستان وجود دارد، به خصوص تعهدی را که طالبان بر حفاظت و حمایت از حقوق بشر تا حال انجام نداده اند، مهم است تا نمایند‌گی‌های دایمی افغانستان در ژینو و نیویارک بتوانند صدای مردم افغانستان را در رابطه به تامین حقوق و آزادی‌های اساسی‌شان بلند کنند."

تلاش‌های نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان برای کسب عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در حالی صورت می‌گیرد که به تازگی شورای حقوق بشر ملل متحد، ماموریت گزارشگر ویژۀ این سازمان برای حقوق بشر افغانستان را برای یک سال دیگر تمدید کرده است.

بر بنیاد یافته‌های گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد برای افغانستان، طالبان از زمان به قدرت رسیدن در پانزده آگست سال گذشته، بر علاوۀ نقض حقوق بشری دختران و زنان در بخش محدودیت کار و آموزش، شماری از نظامیان حکومت پیشین را دستگیر، شکنجه و در مواردی نیز به قتل رسانده اند.

اما سخنگویان حکومت طالبان همواره بر تطبیق فرمان عفو رهبر شان تأکید کرده و گفته اند که این رویدادها در نتیجۀ دشمنی شخصی افراد صورت گرفته و آنان متعهد به تطبیق این فرمان هستند.

نعیم نظری، سرپرست کمیسیون حقوق بشر افغانستان که از سوی حکومت طالبان ملغی اعلان شده، جامعۀ جهانی را به برخورد سیاسی با مسئله حقوق بشر در افغانستان متهم می‌کند.

آرشیف - نعیم نظری، سرپرست کمیسیون حقوق بشر افغانستان که از سوی حکومت طالبان ملغی اعلان شده
آرشیف - نعیم نظری، سرپرست کمیسیون حقوق بشر افغانستان که از سوی حکومت طالبان ملغی اعلان شده

آقای نظری امیدوار است که در صورت کسب کرسی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، فرصت انسجام بیشتر برای مستند سازی موارد نقض حقوق بشری افغان‌ها به جود آید: "جامعۀ بین‌المللی، به خصوص شورای حقوق بشر راه را برای حمایت منسجم از ساختارهای نظارتی مستقل در پیش بگیرد و فرصت حضور افغانستان در نشست‌های شورای حقوق بشر مساعد شود، کار عالی است و ممکن برای تامین حقوق بشری شهروندان افغانستان اثر بسیار مثبت داشته باشد."

پیش از این نیز افغانستان از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ عضویت این شورا را داشت، اما تلاش برای کسب عضویت آن برای بار دوم در حالی است که بر بنیاد گزارش‌های نهادهای جهانی حقوق بشر، طالبان پس از دست یافتن دوباره به حاکمیت در افغانستان، مرتکب نقض جدی حقوق بشری افغان‌ها شده اند.

XS
SM
MD
LG