لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۱

نگرانی مردم غور از آمدن زمستان؛ سرور: توان خرید یک سیر زغال را هم ندارم


شماری از کارگران روزمزد در انتظار دریافت کار. عکس از آرشیف
شماری از کارگران روزمزد در انتظار دریافت کار. عکس از آرشیف

نزدیک شدن فصل زمستان، امسال به نگرانی بسیاری‌ها در مناطق مختلف افغانستان افزوده است.

در ولایت دور افتاده غور هم بسیاری از مردم محلی می‌گویند که قیمت زغال سنگ افزایش یافته و آنان نگران زندگی خانواده‌های شان در زمستان هستند.

سرور ۳۵ ساله کارگر محلی در شهر فیروز کوه غور از آمدن زمستان نگران است: "قیمت زغال نسبت به پارسال زیاد بلند رفته. امسال ما پول یک سیر زغال را هم نداریم که به ۱۲۰ افغانی بخریم. این همه اطفال هم به گردن من است، حیران مانده ایم که چه کار کنیم. به خدا من‌ هم به همین فکر هستم بیخی شب‌ها خوابم نمی برد که امسال چطور کنم به خاطر اولادهایم، خداوند خودش به داد ما برسد."

سرور که نان آور خانواده شش نفری است در ادامه به رادیو آزادی بیشتر می‌گوید: "در دیگر سال‌ها در تمام یک هفته که کار می‌کردیم ۲۰۰۰هزار افغانی می‌شد، اما امسال در یک هفته ۳۰۰ افغانی هم گیر نمی‌آوریم."

اسماعیل: کار نیست، مواد سوخت و مواد خوراکه را هنوز جمع آوری نکرده ایم، مشکلات زیاد است.

اسماعیل ۲۵ ساله باشنده دیگر غور است که در گوشه‌ای از شهر فیروز کوه کفش دوزی می‌کند.

او مسئولیت تامین مخارج خانواده ۱۴ نفری را به عهده دارد و از مشکل مشابهی سخن می گوید: "وضعیت اقتصادی امسال نسبت به سال‌های گذشته بدتر شده، کار نیست، مواد سوخت و مواد خوراکه را هنوز جمع آوری نکرده ایم، مشکلات زیاد است. حتیٰ زغال سنگ قیمتش بالا است، خریده نمی‌شود و دیگر مواد خوراکه هم قیمت است که اگر همین قسم قیمت باشد نمی‌توانیم که ما مواد خوراکه را هم به دست بی‌آوریم و بخریم."

آرشیف - عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف - عکس جنبه تزئینی دارد

او هم از وضعیت کودکانش در زمستان پیشرو نگران است: "اگر مواد خوراکی و مواد سوخت به دست نیاید به همگی معلوم است که حتماً اطفال تلف می‌شوند و مشکلات به وجود می آید در خانواده‌ها، نابسامانی‌ها به وجود می آیند که نمی‌توانند امرار معیشت کند و زندگی خود را به پیش ببرند و شاید افراد بزرگسال هم تلف شوند."

سازمان ملل متحد می‌گوید که بیش از بیست میلیون نفر در افغانستان در خطر گرسنگی هستند.

چند ماه پیش، مقام‌های سازمان ملل متحد گفتند که برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع بشری در افغانستان در جریان امسال به ۴.۴ میلیارد دالر نیاز است.

برخی از موسسه‌های کمک رسان از کمک به برخی از نیازمندان سخن می‌گویند اما با وصف آن بسیاری از مردم در مناطق مختلف از بیکاری و بی‌پولی شکایت می‌کنند.

ذبیح الله فعال مدنی غور به رادیو آزادی می‌گوید که قیمت زغال سنگ امسال دو برابر شده است: "امسال متاسفانه مواد سوختی مخصوصاً زغال سنگ در ولایت غور بسیار افزایش پیدا کرده، در سال گذشته ما در این وقت سال یک سیر زغال‌سنگ را به ۶۰ الی ۶۵ افغانی می خریدیم، اما امسال ۱۰۰ تا ۱۱۰ افغانی به فروش می‌رسد."

برخی‌ها در غور به این باورند که افزایش صادرات زغال سنگ به پاکستان در چند ماه گذشته بر نرخ زغال در بازارهای افغانستان تاثیر گذاشته است.

یک گزارش مفصل تازه شبکه تحلیلگران افغانستان نشان می‌دهد که آمارهای جمهوری مخلوع افغانستان حاکی از آن است که تقریباً یک میلیون متریک تن زغال سنگ سالانه به پاکستان صادر می شد. اما در ادامه گزارش این سازمان پژوهشی مستقل آمده که صادرات زغال تحت حاکمیت طالبان به پاکستان افزایش یافته و ممکن است که سالانه به بیش از چهار میلیون متریک تن برسد.

اما عبدالواحد حماس سخنگوی والی طالبان در غور روایتی دیگری دارد، بی‌آنکه از برنامه مشخص و مدونی سخن بگوید: "در ولایت غور در مورد کنترل نرخ‌ها برنامه است و ان‌شاءالله تازه قراردادی که وزارت معادن امارت اسلامی با شرکت روشن قادری کرده که ۵۰ هزار تُن زغال سنگ استخراج می‌شود، ان‌شاءالله که به روی قیمت تأثیر خوبی دارد."

حال بسیاری مثل اسماعیل روز شماری می‌کنند که وعده مقام طالبان کی عملی خواهد شد.

"خواست ما از امارت اسلامی و موسسات این است که با کسانیکه مسکین و غریب هستند، کمک کنند تا بتوانند که در زمستان امرار معیشت کنند و زیادتر خواهش ما این است که آنان کاری کنند که نرخ مواد سوخت و مواد خوراکه کاهش بیابد."

XS
SM
MD
LG