لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۵

کمپاین فرعی تطبیق واکسین پولیو در ۲۲ ولایت افغانستان آغاز شد


آرشیف - تطبیق واکسین ضد فلج کودکان در ولایت قندهار
آرشیف - تطبیق واکسین ضد فلج کودکان در ولایت قندهار

در سال جاری دو مورد مثبت فلج اطفال (پولیو) در پکتیکا و کنر ثبت شد که سبب افزایش نگرانی گسترش این بیماری در افغانستان شد.

مقامات طالبان می‌گویند که آنها متعهد هستند تا افغانستان را از شر ویروس فلج اطفال خلاص کنند، اما می‌افزایند که در این زمینه کار بیشتری لازم است.

وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان به روز دوشنبه اعلام کرده است که کمپاین فرعی واکسین پولیو را در ۲۲ ولایت افغانستان آغاز کرده است که به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت.

نیک ولی شاه مومن‌زاده، مسئول مرکز ملی عملیات اضطراری بخش پولیوی این وزارت به رادیو گفت که از طریق این کمپاین به حدود ۶ میلیون کودک قطرۀ واکسین ضد فلج اطفال داده خواهد شد: "در طول کمپاین‌ها، منطقۀ تحت پوشش واکسیناسیون بسیار بالا است، بنا بر این کاهش بسیار کمی در موارد فلج اطفال وجود داشته است. باید اشاره کنم که در گذشته نزدیک به سه و نیم میلیون کودک بدون واکسین فلج اطفال مانده بودند و اکنون این کودکان نیز تحت پوشش قرار گرفته اند."

مسئولان وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان می‌گویند که این کمپاین با همکاری نهادهای بین‌المللی آغاز شده و ۱۹۴ ولسوالی در ولایات جنوبی، شرقی، جنوب شرقی، شمالی، غربی و مرکزی افغانستان تحت پوشش قرار خواهد گرفت.

آرشیف - یک کودک در ولایت قندهار که واکسین پولیو دریافت کرده است
آرشیف - یک کودک در ولایت قندهار که واکسین پولیو دریافت کرده است

ولسوالی‌هایی که به گفتۀ این وزارت، بیشتر در معرض خطر ویروس فلج اطفال قرار دارند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت صحت عامه حکومت طالبان، امسال کمپاین شش مرحله‌ای عمومی و یک کمپاین فرعی واکسیناسیون ضد فلج اطفال در افغانستان اجرا شده که به گفته این وزارت، نتایج خوبی در کنترل ویروس فلج اطفال داشته است.

در سال ۲۰۲۰، ۵۶ مورد مثبت فلج اطفال در افغانستان ثبت شد، اما در سال گذشته یعنی در سال ۲۰۲۱، این تعداد به ۴ مورد کاهش یافت.

مقام‌های طالبان از همه مسئولین محلی‌شان، سران قوم، رهبران جامعه، علمای دینی و خانواده‌ها می‌خواهند که در اجرای موفقیت‌آمیز این کمپاین با تیم‌های واکسیناسیون همکاری کنند.

این در حالی است که پیش از این طالبان به ایجاد موانع در مقابل تطبیق کنندگان واکسین فلج اطفال در برخی مناطق متهم شده بودند و در برخی مناطق اجازۀ اجرای این کمپاین را نمی دادند.

پیش از این در برخی مناطق، حملاتی بر زنان واکسیناتور فلج اطفال صورت گرفته بود که آخرین مورد آن سال گذشته در ولایت ننگرهار بود.

افغانستان و پاکستان هنوز تنها دو کشوری در جهان هستند که از ویروس فلج اطفال پاک نیستند.

علاوه بر این، بنیاد بیل و میلیندا گیتس یک میلیارد و دوصد میلیون دالر را برای ریشه کن کردن فلج اطفال در جهان وعده داده است.

این بنیاد دیروز یکشنبه در بیانیه‌ای نوشت که این پول به اجرای استراتژی که به نام ابتکار حذف فلج اطفال در جهان تا سال ۲۰۲۶ ایجاد شده، کمک می‌کند.

XS
SM
MD
LG