لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۱

برخی باشندگان کابل: فساد اداری از دلایل تغییر در رهبری ریاست پاسپورت است


آرشیف - روند بایومتریک در ریاست عمومی پاسپورت حکومت طالبان در کابل
آرشیف - روند بایومتریک در ریاست عمومی پاسپورت حکومت طالبان در کابل

سه بار تقرری در یک سال در پست مقام ریاست پاسپورت حکومت طالبان، شک و گمانه‌زنی‌های زیادی را در میان شهروندان افغانستان ایجاد کرده و شهریان کابل در مورد این اقدام حکومت طالبان نظریات مختلف دارند.

عبدالحق، باشندۀ کابل ادعا می‌کند که فساد در ادارۀ پاسپورت طالبان سبب شده تا افراد به گونۀ دایمی در پست‌های‌شان باقی نمانند: "ادارۀ پاسپورت مملو از فساد است، گرفتن پاسپورت بسیار مشکل شده است تا پول پرداخت نکنی و یا شناخت نداشته باشی، اصلاً نمی‌توانید پاسپورت بگیرید من فکر می‌کنم طالبان هم به این مسئله پی برده و رئیس جدید را تعیین کردند."

اما سوما، دیگر باشندۀ کابل و یکی از متقاضیان پاسپورت می‌گوید، این تقرری‌ها در یک ادارۀ مهم مانند پاسپورت بیشتر سلیقوی بوده و به اساس روابط صورت می‌گیرد: "به نظر من این افراد از سوی مقام‌ها برای مدت زمان معین تعیین شده وقتی مطابق نظر شان عمل نکرد باز فرد دیگری را تعیین می‌کنند. به نظر من این تعیینات بیشتر سلیقوی است."

این در حالیست که وزارت داخلۀ حکومت طالبان به تازگی عبدالکریم حسیب را به روز یکشنبه به عنوان رئیس جدید ادارۀ پاسپورت تعیین کرده است.

پیش از این مولوی عبدالحکیم حمدی به جای مولوی عالم گل حقانی، نخستین رئیس اداره پاسپورت حکومت طالبان تعیین شده بود.

آرشیف - شماری از باشندگان خوست در عقب ریاست پاسپورت انتظار نوبت برای طی مراحل پروسه اخذ پاسپورت شان اند
آرشیف - شماری از باشندگان خوست در عقب ریاست پاسپورت انتظار نوبت برای طی مراحل پروسه اخذ پاسپورت شان اند

اما وزارت داخلۀ حکومت طالبان با رد نظریات باشندگان شهر کابل می‌گوید، تغییر و تبدیلی در اداره‌های دولتی یک اصل در نظام‌ شان است.

عبدالنافع تکور، سخنگوی این وزارت در این باره به رادیو آزادی گفت: "همان گونه که به شما معلوم است تغییر و تبدیل در نظام یک اصل است، روز گذشته تنها رئیس ادارۀ پاسپورت تعیین نشده است، بلکه برای دو ادارۀ دیگر مثل تعلیم و تربیه و لوژستیک نیز روسای تازه تعیین شدند. عبدالحکیم حمدی، رئیس پیشین پاسپورت یک شخص با نیرو بوده و در سیستم‌سازی و از بین بردن فساد نقش خوبی را بازی کرده بود."

اما آقای تکور در بارۀ دلیل برکناری رئیس پیشین ادارۀ پاسپورت‌شان چیزی نگفت.

ریاست پاسپورت حکومت طالبان چند روز پیش روند توزیع پاسپورت را برای متقاضیان متوقف کرد و علت آن را آوردن یک ‌سلسله تغییرات مثبت در سیستم‌های فنی و تجهیزاتی این اداره عنوان کرد.

در اعلامیۀ این ریاست گفته شده بود که به دلیل توزیع چهار الی پنج هزار جلد پاسپوت در روز، ماشین‌های چاپ و دیگر وسایل تخنیکی‌شان با گذشت هر روز کارایی‌شان را از دست می‌دهند.

این در حالیست که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان تا اکنون، روند توزیع پاسپورت چندین بار به ویژه در ولایت‌ها متوقف شده و هزاران متقاضی پاسپورت از تأخیر در روند توزیع پاسپورت و زمان‌گیر بودن این روند شکایت دارند.

XS
SM
MD
LG