لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۸

ایران نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان را برگزار می‌کند


حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجۀ ایران
حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجۀ ایران

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجۀ ایران شامگاه سه‌شنبه با محمدصادق خان، نمایندۀ ویژه پاکستان در امور افغانستان در تهران دیدار کرده و در بارۀ برگزاری نشست فوق‌العادۀ وزرای خارجه کشورهای همسایۀ افغانستان گفت‌وگو کرده است.

وی گفته که در حال آمادگی برای دعوت وزرای خارجۀ کشورهای همسایۀ افغانستان به این نشست است.

در بیانیه‌ای که از سوی وزارت امور خارجه ایران منتشر شده، ادعا شده است که به دلیل جنگ در افغانستان، هر دو کشور ایران و پاکستان تحت فشارهای زیادی قرار گرفته اند و میلیون‌ها افغان به این کشورها مهاجرت کرده اند.

در این بیانیه به نقل از وزیر امور خارجۀ ایران آمده است، چهار و نیم میلیون افغان به عنوان پناهنده در این کشور زندگی می‌کنند که از این میان حدود یک و نیم میلیون تن آنان پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، به این کشور آمده اند.

آقای عبداللهیان گفته که آنها از روند صلح و ثبات در افغانستان حمایت می‌کنند که تا پناهجویان بی‌سرنوشت بتوانند به کشور خود باز گردند.

وی همچنین گفته که در صورت عملی شدن قطعنامه‌های نشست وزرای خارجۀ کشورهای همسایۀ افغانستان که سال گذشته در تهران برگزار شد، تهدیدات امنیتی برای افغانستان و منطقه کاهش می‌یابد و زمینۀ صلح و ثبات فراهم می‌شود.

قابل یاد آوری است که در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایۀ افغانستان که در نوامبر سال گذشته در ایران برگزار شد، گفته شد که طالبان باید اطمینان دهند که از خاک افغانستان هیچ خطر و تهدیدی متوجه همسایه‌های آن نمی‌شود.

وزیر امور خارجه ایران در این دیدار بر تشکیل دولت همه‌شمول در افغانستان و تداوم کمک‌های بشردوستانه به این کشور تاکید کرده اما از حضور احتمالی شبه نظامیان داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

از احمد ضیا تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان نیز در مورد سفر اخیر مقام‌های ایرانی و پاکستانی و نظریات آنها در مورد افغانستان پرسیدیم، اما وی پاسخی به پرسش‌های ما نداد.

طارق فرهادی، آگاه مسائل سیاسی
طارق فرهادی، آگاه مسائل سیاسی

اما طارق فرهادی، آگاه مسائل سیاسی با اشاره با این دیدارها می‌گوید، به دلیل رقابت اقتصادی قدرت‌های بزرگ و جنگ در اوکراین، افغانستان به کشورهای همسایه و کشورهای منطقه واگذار شده و به همین دلیل دیدارهای کشورهای منطقه و همسایۀ افغانستان نیز افزایش یافته است:
"افغانستان به همسایه‌ها و کشورهای منطقه واگذار شده است، امریکا اکنون مشغول چین است و در جنگ اوکراین با روسیه رقابت می‌کند. تا زمانی که جامعۀ بین‌المللی با تهدید قابل توجهی از سوی تروریزم مواجه نشود علاقه‌شان به افغانستان کاهش یافته است و حالا افغانستان تبدیل به داستان کمک‌های بشردوستانه به جهان شده است و بس."

آقای فرهادی همچنین می‌گوید که با توجه به وعده‌ای که دولت پاکستان به امریکا داده، می‌خواهد نفوذ خود را بر طالبان داشته باشد و یک سری تغییرات را در افغانستان ایجاد کند، اما او معتقد است که این کار زمان می‌برد و اگر تغییرات هم بیاید به گونه‌ای نخواهد بود که جهان انتظار دارد.

قابل ذکر است که دولت‌های پاکستان و ایران روابط خوبی با طالبان دارند، اما هنوز حکومت طالبان در افغانستان را به رسمیت نشناخته اند.

XS
SM
MD
LG